De vijver van Ben en Riny.

De vijver van Ben en Riny.Naar jaarlijkse gewoonte ga ik op het einde van het seizoen samen met Rini op bezoek bij Ben en Riny om de resultaten van het afgelopen jaar te bekijken.

Ik heb iets meer werk gestoken in de montage van het filmpje en hoop dat je er ook een beetje van kan genieten. Het duurt dan ook 10 minuten en alle koi worden eventjes één voor één gepresenteerd.

Dit jaar wordt is er iets meer werk gestoken in het ontwikkelen van de huidkwaliteit. De koi komen nog maar net uit het algenrijk water, en dat zie je nog lichtjes aan het shiroji.

De blikvanger is vermoedelijk Gloriana. Het is een koi waar ontzettend veel aandacht naar uitgaat. Als je het sumi van deze koi bekijkt, zul je merken dat het langzaam maar gestaag opkomt. Bekijk het zelf maar op het filmpje.

De kohaku zijn allen van Taniguchi, en volgens ons een kweker waar heel veel moois vandaan komt. We gaan hier zeker nog mee verder werken. De koi zijn speels, goed gebouwd en hebben een bijzonder hoge huidkwaliteit met een zeer sterk hi.

Veel woorden hebben dit filmpje niet nodig, dus bekijk het maar rustig de volgende 10 minuten.

Reacties

21 reacties tot nog toe

Ja watte ,moet er nog zand zijn .
Volgens mij reincarneren die twee later toch in een vis.
Wat zei allemaal uit die vijver toveren ,ik dacht 15 kuub ?.Met een simpele filtering of zit er nog ergens een geheim verstopt.Ook de aquarium verdient een pluim,deze nemo's zijn toch niet zo simpel te verzorgen hoor .
Ook mooie muziek en montage .

johan on 18/09/2012 08:31

Hier kan je zien waarom Riny en Ben de woorden KOI HOBBY met hoofdletters in hun woorden boek hebben staan.
Prachtig om te zien dat er zulke mooie koi zijn te houden in een niet al te grote vijver. Dit is een voorbeeld voor vele van ons.
Ga zo door en verblijdt ons met veel uitleg over de ontwikkeling van koi.

Jent on 18/09/2012 09:20

PRACHTIG, een genot om naar dit filmpje te kijken.

Arjan on 18/09/2012 10:17

Mooi mooi mooi :)

Jeroen on 18/09/2012 11:41

gloriana, :-) tis en blijft een mooie vis

Johan Frentz on 18/09/2012 12:12

Heel mooi!
Ben, kan je uitleggen hoe je filterinstallatie werkt?

Tom on 18/09/2012 13:05

vakmanschap!

grtz,

LucDD on 18/09/2012 13:16

Respect hiervoor, jullie laten toch maar elk jaar de bewijzen zien van goed koi houden.Ik ben jullie nog steeds ontzettend dankbaar voor het bezoek thuis. Er is bij mij een knopje gedraaid en er is heel veel duidelijk geworden afgelopen zomer qua koi houden, bedankt voor het goede advies.

Marcel D on 18/09/2012 13:40

Mooi, heel mooi, naar mijn gevoel zelfs ietwat vertederend, wellicht ook door de rustgevende muziek bij het filmpje. Een prachtige compilatie, Luc, je leert blijkbaar nog iedere dag bij.

Veel respect en een dikke proficiat, Ben en Riny, voor de manier waarop en met welke resultaten jullie "ermee" voor de pinnen kunnen komen. "Meer dan goe bezig", zou ik durven zeggen, nietwaar Jack?

En Gloriana, dat is inderdaad even slikken, en ik denk niet alleen voor mij. Daar zit ongetwijfeld nog veel (koi)muziek in.

Martin on 18/09/2012 18:29

Pfff. eff kwijl weg vegen hoor...
Die gloriana wordt echt een knaller! Vorig jaar dacht ik nog wat een lelijk beest met al dat "grijs" maar nu zie je duidelijk hoe het gaat worden. Wat een topper !

Die sansai sanke van torazo is die niet van de opensales? Ik weet nog goed dat Ben toen zei: " toen deze vis uit de zak kwam kon ik em niet laten zitten"

Ga zo door !

Greetz,

Ray

Ray on 18/09/2012 18:42

Ben en Riny ; PROFICIAT met dit prachtig resultaat!!!!
@Luc ; mooie reportage doe zo verder

bart v.s on 18/09/2012 18:47

Ik zou een nieuw programma moeten hebben om mijn filmpjes te maken. Dit geraakt uitgeput.

Mijn mooiste prestatie vind ik zelf een filmpje van Sofia en Helena.

luc on 18/09/2012 18:57

Jawel.... komt ie : "Jullie zijn goed bezig"!
We hoeven het niet over Kiwa en Sashi te hebben toch?

Wat wil je nog meer dan HQ Go-Sanke in de vijver ?!

@Martin, bekende Kohaku?

Snel weer ff NEMO kijken!

Gr.Jack.

jack on 18/09/2012 19:01

Luc, Prachtig in beeld gebracht.

Wanneer je zo'n film bekijkt (en ik zal hem nog wel enkele malen bekijken) kun je alleen maar concluderen dat we nog veel te leren hebben. een grote vijver zegt dus niet alles, het waterhuishouden des te meer en dit is Ben en Riny wel toevertrouwd.

zou jullie graag eens bij mij thuis uitnodigen om te kijken waar bij mijn verbeterpunten liggen want zulke groei resultaten behaal ik toch niet.

@ Martin, zoals Jack al scherp opmerkt had ik in je reactie toch wel een woordje verwacht over je machtige kohaku, waar ik toch nog steeds een zwak voor heb...

Als afsluiting, Luc, Rini, Ben en Riny jullie zijn van harte welkom

Gr. Stephan

stephan on 18/09/2012 19:18

@ Jack,
Yes indeed, although I am in some kind of a doubt about her!

@ Stephan,
Goed herkenningsvermogen moet ik zeggen, maar bescheidenheid siert de mens, inclusief de koiliefhebber. Als je er nog steeds een zwak voor hebt, dan valt er over te praten zou ik zeggen, want ben niet zo kohaku minded, veeleer een sanke adept.

Martin on 18/09/2012 21:50

Het filmpje van Sofia en Helena, ik heb er mijn ogen op uitgekeken Luc, een waar meesterstuk.
Maar om heel eerlijk te zijn, toch zie ik nog liever uw filmpjes over de vijver van Martin. Ook gepaste ijdelheid siert de mens/koiliefhebber, nietwaar?

Martin on 18/09/2012 22:05

Ik zie dan toch liever uw vijver in het echt Martin!

Arjan on 19/09/2012 07:47

HaHaHa Martin toch ,het is goed dat je het filmpje van jou vijver liever ziet.Is een teken dat je er toch trots op bent,nietwaar?

johan on 19/09/2012 08:10

@ Johan: je slaat de nagel op de kop!

@ Arjan: na afspraak steeds welkom voor een vijverbezoek, hoor.
Dat geldt trouwens voor alle eventueel geïnteresseerde klanten van Interkoi.

Maar misschien is het nu daarvoor niet het geschikte moment, want sinds een aantal weken heb ik het vijverwater hier doelbewust groen laten worden van de zweefalgen. Vijverbodem niet meer te zien, en op enige diepte zijn de koi nog slechts als vage schimmen waar te nemen, maar ik zie genoeg als het etenstijd is. De glimmende huidkwaliteit en diepe kleurenpracht van de bultruggen die zich dan aan het wateroppervlak manifesteren, hun rustige en ontspannen manier van zwemmen (geen walsen of schuren meer), alsook hun grote eetlust vertellen mij zonder twijfel één ding: " the koi, they simply love it".
Mij moeten Ben en Luc alvast niet meer overtuigen.

Martin on 19/09/2012 13:31

hoi allemaal

dit ziet er super uit

toch vraag ik mij af waarom we allemaal

hele grote dure meerkamer filters beadfilters trommelfilters gebruiken

hoe doet ben dit met (zo'n) filter en dit resultaat
ik heb hier nog meerdere optie's voor een filter heb een meerkamerfilter en een beadfilter staan dit moet nog op de bodemdrains worden aangesloten het meerkamerfilter staat nu nog pompgevoerd

mijn vijver is 15m3

graag zou ik hier meer uitleg over krijgen.

mvg Arjan.

arjan on 19/09/2012 14:08

@ Martin, ff minder in doubt graag....die Kohaku had tussen
de andere in de zweefalgen moeten zwemmen!
Anders heeft Stephan of ik wel een plekkie....

Minder filmpjes kijken,meer Rini's grote boek lezen. Glaasje wijn erbij...

Gr.Jack.

jack on 19/09/2012 18:32