Verbeteringen airliftvijver

Verbeteringen airliftvijverJe herinnert je misschien nog we de vijver op basis van het airliftsysteem van Marcel.

Dit ingenieus en doordacht systeem wordt ondertussen nog eens uitgebreid met een enorme bakki shower, terwijl het systeem nog rendabeler en efficienter wordt gemaakt dan het wel is. Lees ook eerst het verhaal zodat je deze informatie kan koppelen.

Marcel schrijft het volgende
Wat je nu ziet op de foto's is de helft van de vulling. Het is in totaal 4 meter lang met 4 lagen en 1000 liter vulling van hexamedium waar zoveel positieve resultaten mee behaald zijn. In de winters is hij dicht en in de zomer kan ik de bovenkant open schuiven naargelang behoefte .

Er komt ook een regelbare luchtblazer opstaan ,om extra zuurstof toevoeging, vooral in warmere dagen. Als het water op de bodem komt gaat het via waterval retour vijver. Met zo'n longen en inhoud verwacht ik nog een verbetering .

Mijn airlift opbrengst gaat ook nog plussen in de toekomst , met minder wattage en meer opbrengst. 4 luchtpompen van 60 liter ( 240 liter ) met een verbruik van 30 watt ( 120 watt totaal ) Ongelofelijk maar waar , heb vele modellen van Secoh getest , alsook de laatste nieuwe. Ik heb weer het een en ander bijgeleerd deze winter en er staan nog een paar ideeen en veranderingen te doen .

Mooi dat je ons zo op de hoogte houd Marcel. Ik denk dat veel mensen ervan willen leren.

Meer afbeeldingen

Reacties

18 reacties tot nog toe

Marcel, ik krijg regelmatig vragen over de aansturing van de bakki shower. Is dit met pomp of gaat dit ook met airlift is de vraag. Kun je hier iets meer over vertellen ?

luc on 31/01/2011 12:31

Ik heb altijd geleerd dat een airlift niet in staat is om water omhoog te stuwen, zoals een pomp doet. Of toch niet hoger dan 10cm.
Geen optie dus wanneer je een waterval (of shower) wil voorzien.

Jeroen on 31/01/2011 18:46

Zie er spannend uit, Marcel. Ben benieuwd naar de werking van de oesterschelpen in jouw water. Inderdaad, Jeroen, airlift geen optie.

rini on 31/01/2011 20:26

Blijft schitterend om te zien Marcel....
wat een inventiviteit... volg dit met veel plezier!

Matthijs on 31/01/2011 20:30

Mijn grote airlift thuis was in eerste instantie gemaakt om de shower aan te sturen . Tot 70 cm hoogte en daarna was de pret over , dus niet mogelijk . Nu komen er twee waterpompen op staan, met de bedoeling een in de winter en twee in de zomer .Wil af en toe een derde pomp laten draaien ,meer als rede om een zuiver systeem te houden .Wat jullie niet zien is dat er onder de oesterschelpen nog fijne stukken witte marmer zitten . Deze marmer en schelpen zijn als buffer gebruikt . Ja Rini met mijn waarde van 1Gh en 1KH is dit zeker niet mis ( zonder ben ik ook niet bang ) . De afgelopen zeven maanden zit ik tussen de 6.5 en 7 ph , met een tds tussen 135 en 151 en een geleidbaarheid tussen 280 en 300 .Ik doe niet mee met wat ze hier allemaal vertellen , geef mij de waarden van Japan maar . Tenslotte zijn ze daar allemaal opgegroeid ,waarom anders doen?
Weet zelf maar al te goed dat ik moet bijsturen met klei en andere vloeibare orale voeding , zodat de koikes toch hun mineralen en sporen elementen binnen krijgen . Daar ligt voor mij de volgende uitdaging , hoe krik ik de vitaliteit van mijn kokes op en dit op een natuurlijke basis . Geweldige hobby hebben wij toch allemaal .

Marcel D on 31/01/2011 21:39

Rini
Ben net nog eens speciaal gaan meten voor jou .134 TDS en de geleidbaarheid 269 , morgen een klein beetje natriumbicarbonaat . Het is zover dat ik mijn ph meter niet meer nodig heb , kan het al goed zien bij de andere waarden .Ik heb de digitale meters liggen , deze worden binnenkort geinstalleerd . Deze ga ik dagelijks bekijken en wordt het bijsturen simpel . Kan jou vertellen dat Momotaro zijn waardes nog een stuk lager liggen in zijn binnenvijvers .

Marcel D on 31/01/2011 22:12

Rini
Nog wat opgezocht over Momotaro ,bronwater met een tds van 73 .Beste tosai vijver met een tds van 53 ( gereduceerd door de bakki's ),andere binnenvijvers zitten rond de 80 . Met dit water en de juiste voeding trok hij er nog een 20 cm bij de Matsunoske sanke van sakai .

Marcel D on 31/01/2011 22:55

Marcel,

Dat je lage KH en GH wil hebben heb ik geen problemen mee, maar als je schrijft dat je al zover bent dat je een PH meter niet meer nodig hebt omdat je het kan zien aan de andere waarden dan krullen mijn tenen.
Met jouw Ph waarde van 6,5 tot 7,0 en een Kh van 1 balanceer je op het randje.
Een constante digitale meting (met op tijd calibreren) is echt een vereiste bij deze waarde. Binnen 24 uur kan het als het even tegenzit in de problemen komen en ik kan je vertellen dat de schade onomkeerbaar is.

Joop

zalm on 31/01/2011 23:50

Nou Marcel, dit wordt een hele mooie uitdaging. De waarden van jouw water liggen in het verlengde van veel Japanse mudponds, dus ik ben razend benieuwd wat dat dit jaar gaat betekenen voor de groei en ontwikkeling van jouw koi. Maar inderdaad, de pH is zo'n beetje de belangrijkste parameter en met planten in je vijver fluctueert deze dagelijks in de zomer. Dus neem het zekere voor het onzekere en monitoor je water regelmatig op alle waardevolle parameters. Als straks alles draait weten die vissen niet wat ze meemaken. Heel mooi.

rini on 01/02/2011 00:15

@ Joop
Kan jou reactie begrijpen, had er zelfs meer verwacht .
Ga je wat meer detail geven met mijn ondervindingen, corrigeer maar als het niet juist is. Ik woon tussen de zandputten, eigenlijk op een grote zandfilter. Mijn grondwater is erg zacht en stuur dit bij met natriumbicarbonaat .Ik ken mijn tds en geleidbaarheid bij 7 ph .Na diverse waterwissels ( makkie's spoelen ) zakt de ph stilletjes af en stuur deze bij met de natriumbicarbonaat .
Wanneer men de ph waarde laat plussen, zie je ook de tds en geleidbaarheid oplopen . Dus dit gebeuren heb ik al zeven maanden gemeten , hieruit kan ik voor een stuk al heel goed de ph inschatten zonder de ph te meten,omdat ik de twee andere waarden al ken . Meten is weten en dit resulteerd in een stukje kennis .Voor mij is altijd de PH het belangrijkste geweest en nog steeds , maar deze verander je niet zonder de andere waarden ook te veranderen . Ik weet voor mezelf dat ik hier nog verder in kan gaan, maar de grens ga ik niet opzoeken, daar zijn mijn koikes te dierbaar voor . Het enige waar ik geen controle over heb is het regenwater, als er veel valt dan controleer ik direkt of stuur al een beetje extra bij . De japanners hebben hier grotere gevaren , daar kan zoveel ineens komen, ze kunnen dat niet tegenhouden als het van de berg afkomt, vandaar de zakken oesterschelpen . Balanceren op het randje is voor mij 4000 kg paling houden in 12000 liter water met een PH van 4.8 .Invergelijking met wat een zuren daar van die trikles afkomen , zijn mijn 10 vissen op 65000 liter maar kattepis.

@ Rini
Eenmaal alle digitale meters geinstalleerd , zal ik mijn bevindingen eens noteren dit jaar. Zal zelfs eens op diverse uren s'nachts meten . Denk niet dat mijn PH waarden veel zullen schommelen, vermits alle planten hier in contact staan met de atmosfeer alsook het vrije koolzuur is direct weg met het airlift geweld .Ik kijk er alvast naar uit en ben zeer benieuwd wat ik allemaal kan bijleren.Heb nog nooit zo een gevoel gehad bij mijn twee vorige vijvers ,bij deze zie je gewoon dat de waterkwaliteit te bespelen is . Hier zijn de Japanners de echte kunstenaars in, dit houden ze voor hun eigen . Je kan al eens stiekem hun waardes testen, maar de rest blijft secret.

Marcel D on 01/02/2011 13:00

Marcel,

Bedankt voor je reactie, zolang je ervan bewust bent dat je TDS waarde een optelsom is van diverse opgeloste stoffen (dus niet alleen je GH en KH) dan is er geen probleem, ik bedoel te zeggen dat als jouw TDS waarde stijgende is dit niet wil impliceren dat je PH ook automatisch stijgende is.
By the way, ik heb zelf ook (expres) zeer lage waarde en moet aardig bijsturen met kraanwater om de ideale waarden te houden.

Joop

Zalm on 01/02/2011 16:39

Of we echt extreme waarden moeten krijgen zoals in Japan, ik durf het te betwijfelen. Het blijft voor mij dan een kwestie van zeer kort te volgen. Daarbij, zijn de Japanners zo fel bezig met hun waterwaarden, ook dit durf ik te betwijfelen. Hier heeft de Ph een constante van 7,2 en de KH 3 en GH 6. Deze cijfers blijven nu toch al een twee jaar vrij gelijk. En de kois groeien als bloemkolen. Verversen, een goede bloedlijn,aangepast voer en voerregime,mineraalrijkwater en een langdurige periode van temperaturen tusen 19-22 gr , zijn voor mij ook factoren die mee bepalen hoe een koi evolueert.
Ondanks de waarden vrij stabiel aan de lage kant blijven heb ik evenzeer een buffer ingebouwd met merlin ( koraal), helaas volgens mij niet meer in de handel, maar o zo efficient.

willy on 01/02/2011 17:31

Beste

Als zoon van Marcel zal ik mij ook even in deze discussie mengen.
Het bijgevoegde grondwater bij ons bevat weinig ionen (mineralen, geladen deeltjes, waardoor dit water een zeer lage geleidbaarheid heeft). Om het even vereenvoudigd te stellen (geen organismen in de vijver, slechts een bak met water): Door toevoeging van dit grondwater aan de vijver zal de geleidbaarheid van het vijverwater dus dalen. Vervolgens door toevoeging van NatriumBiCarbonaat zal een deel van deze stof de pH bijtrekken (er mag voor de rest niets aan het water worden toegevoegd). Het andere deel zal ervoor zorgen dat de geleidbaarheid van het water stijgt. Dus achteraf gezien zitten we ongeveer met dezelfde geleidbaarheid. Maar er zijn wel levende wezens aanwezig zijn, zoals planten, vissen en bacteriën en mijn vader gooit vanalles in de vijver. Aangezien deze vissen plassen en bijvoorbeeld klei wordt opgelost, worden allerlei deeltjes (geladen deeltjes) opgelost in het water. Aangezien water polair is en enkel polaire stoffen oplost (polair= stoffen met een ladingsverschil), zorgt dit voor een stijging van de geleidbaarheid van het water, zonder een wijziging van de pH ( als we veronderstellen dat er geen basen of zuren in de vijver worden gegooid). Dit is echter zo door enkel rekening te houden met scheikunde.
Mijn biologische achtergrond is redelijk beperkt, dus ik weet bijvoorbeeld niet hoeveel geladen deeltjes door planten weer worden opgenomen en worden omgezet in organisch materiaal, namelijk plantengroei. In ieder geval zorgen deze planten weer voor een daling van de geleidbaarheid van het water.
Of er nu even veel geleidende deeltje worden opgenomen en dus uit het water verdwijnen als dat er in het water worden gegooid weten we niet.
Besluiten die we kunnen trekken:
1 Door toevoeging van NatriumBiCarbonaat zal geleidbaarheid altijd stijgen, maar een stijging van geleidbaarheid zal niet altijd voor een stijging/ daling van de pH zorgen! Dus men kan de pH- waarde niet afleiden uit de geleidbaarheid van het water.
2 In deze wintertijd is er weinig activiteit van planten, bacteriën en de vissen, er wordt weinig in het water gegooid (ook ligt de vijver toe, dus geen regen, stofdeeltjes, etc.), dus zal enkel de NatriumBiCarbonaat een aanzienlijke invloed hebben op de geleidbaarheid van het water.
3 We laten nu nog een hele hoop beïnvloedende factoren buiten beschouwing, dus de beste manier om te kijken water er gebeurt is door regelmatig de waardes te meten.

Thomas

Thomas D on 01/02/2011 18:06

Ter verduidelijking van punt 1 in het besluit:
1 Door toevoeging van NatriumBiCarbonaat zal de pH stijgen. Dit impliceert dat de geleidbaarheid zal stijgen. Maar wanneer men iets toevoegt aan het water, dan zorgt dit voor een stijging van de geleidbaarheid, maar dan zal dit niet altijd voor een stijging/ daling van de pH zorgen! Dus men kan de pH- waarde niet afleiden uit de geleidbaarheid van het water.

Thomas Dirx on 01/02/2011 20:25

Zou jij niet beter wat leren daar in Leuven , maar ja de appel valt niet ver van de boom.Zoals je punt 1 beschrijft is het een beetje uit zijn context getrokken .Bij toevoeging van natriumbicarbonaat zullen de waardes direct plussen , bij andere toevoegingen zoals klei en dergelijke zal de geleidbaarheid oplopen zonder de ph te doen veranderen.Bedankt voor jou reactie Joop , ben er mij van bewust , moet alleen uitkijken hoe ik mij uitdruk .Zal van de zomer eens wat meer noteren van de moment dat ik van alles toevoeg aan het water .Ja Willy mijn water is nu eenmaal zo uit de grond, ga dit zeker niet extreem veranderen want ik hou van het constante .Wil zeker niks afkeuren aan jou water ,want ik weet dat je heel goede resultaten boekt .Het laten groen worden is de beste vloeibare orale voeding die er maar is, en dat weet je maar al te best .Helaas is dat hier niet mogelijk omdat ik met veel planten werk . Daarom probeer ik op een andere manier alle extra mineralen en vitamines toe te dienen.

Marcel D on 01/02/2011 20:39

Mooi dat vader en zoon via de site communiceren.

luc on 02/02/2011 07:44

@ marcel, je zegt geef mij de waardes van japan maar, in een vijver is het toch net even wat anders dan de doorloopsystemen wat ze meestal hebben.als ik de nvn mag geloven weten ze meestal de waardes van hun water nieteens en de belangrijkste waarde voor groei is toch voor mij de hoge tempratuur die ze hebben/ krijgen van moedernatuur doormiddel van zon of bron.
moet je veel bijsturen? erg mooi systeem heb je trouwens en hou ons op de hoogte van je bevindingen.

ron on 02/02/2011 20:53

@ Ron
Dat bijsturen valt heel goed mee , kwestie van eraan te wennen en er leren mee om te gaan .De Japanners weten wel degelijk hun waardes, en nog veel meer dan waar wij bij stilstaan . Onderschat ze niet, generatie na generatie er uwe kost mee verdienen , dat zijn geen uilen .Momotaro heeft er ene in dienst die niks anders doet dan de waardes controleren, dacht jij dat Maeda een dommerik is ( heeft wel de bakki met de beste vulling gemaakt ) . De belangrijkste waarde voor groei is niet alleen warmte , daar komt nog veel meer bij te kijken . Dat is een ketting van verschillende parameters , die is zo sterk als zijn zwakste schakel . Ik probeer elke parameter (schakel) apart te bekijken en vraag me af hoe kan ik deze nog beter maken, vandaar deze grote trickle ( bakki ) .En er volgen nog kleine veranderingen in het systeem .

Marcel D on 02/02/2011 23:03