Handmatig kuit laten schieten.

Handmatig kuit laten schieten.Een uniek filmpje werd mij toegezonden door Paul Ashton dat vermoedelijk meerdere mensen zal interesseren.

Kanno San heeft namelijk een 93 cm Sanke van de Matsunosuke bloedlijn laten kuitschieten met 5 verschillende mannelijke koi, waarvan 2 uit de Matsunosuke bloedlijn, maar uit een andere bloedlijn dan de oyakoi, 2 van Sakai SFF, uit een onbekende bloedlijn, en 1 sanke van Sakai SFF, uit de shining rose bloedlijn....

Het hele ritueel begon om 2.30 uur en alles was afgelopen rond 6 uur. Ze doen het hele gebeuren manueel, omdat ze er van overtuigd zijn dat er een hogere scoringskans is voor vruchtbare eieren. dan het over te laten aan de natuur. Ze kunnen bovendien de controle over de selectie van de mannen beter in de hand houden, waardoor meerdere variaties succesrijk kunnen opgevolgd worden.

Bijhorende video werd gemaakt door Paul Ashton, die ook de speciale reizen verzorgd, waarvan ik een tijdje geleden info in het nieuws heb geschreven. Het filmpje duurt in totaal bijna 17 minuten, dus neem er je tijd voor, maar het is zeker de moeite om te bekijken.
Manueel kuit schieten bij Kanno San.

Nog wat nieuws over de Lifetech pompen. Ik heb er ondertussen een aantal besteld, en heb er nog 2 over. Ik neem ze sowieso mee naar Appeltern, dus wie interesse heeft kan ze daar nog even bekijken.

Meer afbeeldingen

Reacties

14 reacties tot nog toe

Mooi en informatieve film zeg. Leuk om eens achter de schermen te kijken.
Het viel mij op dat het sperma van 2 vissen ieder een andere kleur had... eentje wit eentje meer geel/groen (als of het bijna bedorven was).
De vissen zullen wel even moeten herstellen gezien de kleur van de huid en de vinnen en de leeg gelopen buik van de sanke dame.

Arjan on 29/05/2012 08:26

Erg onnatuurlijk maar ja in deze tijd wordt er alles aan gedaan om het beste resultaat te halen, maar of het voor de koi's ook het beste is????

Rob on 29/05/2012 11:18

Erg commercieel inderdaad, alles voor het hoogste rendement. Maar wel erg mooi om te zien. Dat de hom en eitjes een behandeling in een zoutoplossing (saline) overleven had ik echt niet verwacht.

Ray on 29/05/2012 11:37

Nu niet beginnen te zeveren over wat het beste is voor de koi. Als je ziet hoe verzorgd en behandeld worden, dan zegt dit toch genoeg !

Jan on 29/05/2012 12:31

Och Jan het zijn maar vissen toch?
Heb je die rode vinnen en staart gezien dat is toch heel normaal hè Jan?

Rob on 29/05/2012 13:18

To Rob...The unnatural colour of the sperm is because of small amounts of faeces which is coming out of the koi at the same time. The son, Kazuhiro Hirasawa, does a good job of trying not to let any faeces come out by squeezing in the right place, but sometimes it inevitably will come out. I was assured by the boss that this is not a problem for the fertilization though... :-)

Paul Ashton on 29/05/2012 14:49

Nice that we have a straight and open line to Japan, as I think Paul is still in Japan or not ?

John on 29/05/2012 15:20

Paul, thnx for this video and photo's to let. Us understand the world behind the scene's of the koi market.

Arjan on 29/05/2012 18:13

Us understand THE world behind THE scène off the koimarket?
Leg uit wat je daar mee bedoeld Arjan .

Rob on 29/05/2012 19:28

@ Rob, nou zo zie je maar wat allemaal roze geur en maneschijn lijkt het niet altijd is. Voor alle kwekers is dit gewoon handel. Handel waar heel veel geld in om gaat. Nu hebben we mooi kunnen zien hoe een kweker dus aan zijn, door ons gewilde, visjes komt. Wat we hier zien is een staaltje van onze eigen ego's. Romantiek is ver te zoeken, maar dat kan ook niet... want we willen alleen groter beter en mooiere vissen in de vijver hebben. Sommige mensen zullen dit verafschuwen anderen zullen dit zien als "noodzaak" om een perfecte vis te krijgen... want dat is wat we allemaal willen. Respect voor de kweker die dit toestaat om te filmen, dit hoeft hij niet te doen namelijk.

Arjan on 29/05/2012 20:22

Helemaal met je eens Arjan
En er

Rob on 29/05/2012 21:17

De koi komen er redelijk goed van af op deze manier. Als ze zelf eitjes afzetten, vliegen de schubben je om de oren, vinnen scheuren vaak diep in en fikse verwondingen zijn gevolgen van natuurlijk paaigedrag.

Ben on 29/05/2012 22:29

Ook de techniek in de koiwereld staat niet stil... Ivf of invitro fertilisatie bij de mensen en bij de koi krijg je dit! Wat me wel is opgevallen dat de koi toch gedurende een paar minuten uit het water is gehaald! De koi lijkt me zelf lichtjes ingeslapen te zijn?
Kan geloven dat het gros van de kwekers het op deze manier doen...
Verzorging bij Kanno lijkt me wel top.= respect voor de koi!
Tof filmke Luc, prima werk.
Wat doet u Luc als de koi kuit hebben?? U hebt heel wat vrouwelijk schoon zwemmen daar hè...

kurt on 30/05/2012 07:43

Ik ben van de sixties Kurt....vrije s ex....flower power....love is in the air...