Het zal je kind maar wezen.

Het zal je kind maar wezen.En daar doel ik mee op de veilingvissen die er op dit ogenblik worden aangeboden op de veiling van Momotaro nu 15-16 april.

De nieuwe kaarten die gedeeld zijn door de winst van Lion Queen in de All Japan Show eerder dit jaar, zullen terdege uitgespeeld worden, en wij zullen helaas de spelers zijn die moeten ondergaan.

Je kan al een kijkje nemen op de website van Momotaro. Deze zijn ze nog volledig aan het bijvullen, en de filmpjes zijn nog niet opgeladen, maar je kan al wel wat rondsnuffelen in het aanbod.

Schrik niet als je de lengte afleest van de tosai, want 51 cm voor een tosai die nog maar 10-11 maanden is, doet je eventjes slikken. Dit is natuurlijk een uitzonderingsgeval, maar de kleinste is 36 cm, en de meeste zitten een eind boven de 40 cm.

Niet meer normaal zul je denken ? Tja, je moet eigenlijk je hand in eigen boezem steken, want het zijn jullie die grote koi wensen, en de kweker doet enkel datgene waar de beste kaarten liggen om de zaken rendabel te houden.

Wat is het toch met grote koi ? Hoe komt het dat ze ons zo aanspreken als ze zo groot zijn. Voor mij geld hetzelfde hoor, want ik word ook stil als ik deze giganten zie rondzwemmen, en mijn medereizigers, Polleke en Matthijs ook. Het heeft iets magisch wat je niet kan omschrijven, want als iemand naar mij komt om een koi, is de grootte dikwijls doorslaggevend.

Nu is het zo dat ik pas terug ben van Japan, en dat ik in principe ook op deze veiling aanwezig zou willen zijn. Dit is enkel interessant natuurlijk als ik mensen heb die een bod willen uitbrengen op één van deze tosai.

Ik zal dan ook speciale voorwaarden hanteren indien je een bod wil uitbrengen. Wie interesse heeft om te weten wat mijn voorwaarden zijn, kan me het beste een mail sturen, zodat ik een correcte informatie kan geven van hoe en wat een bieding kan inhouden. Als er voldoende liefhebbers zijn, wil ik nog even een vliegtuigticket boeken.

In het filmpje dat ik onlangs heb gemaakt, kan je de veilingkoi nog even bewonderen op zowat 1.15 minuten.




Reacties

20 reacties tot nog toe

Kohaku lijkt weinig prioriteit te hebben.
De Showa lijnen hebben alle aandacht.
Misschien nog wat op de Open sale ?

jack on 24/03/2014 10:24

zoals luc het boven mooi omschrijft Jack: De nieuwe kaarten die gedeeld zijn door de winst van Lion Queen in de All Japan Show eerder dit jaar, zullen terdege uitgespeeld worden, en wij zullen helaas blablablablabal

jan on 24/03/2014 11:50

Meaning what, Jan?
Aan loutere herhalingen van wat Luc zelf al geschreven heeft hebben we natuurlijk niks!

Martin on 24/03/2014 15:14

Heel eenvoudig Martin. De All Japan winnaar is nu hot, dit wil zeggen dat de prijzen vermoedlelijk de pan zullen uitrijzen.

jan on 24/03/2014 16:42

Grote koi ! Ja super. Maar de vraag is of deze koi met 11 maanden ook zo groot MOET zijn om tot zijn maximale wasdom te komen. Voor mij als hobbyist maakt het me niet uit of een koi er 5 of 10 jaar over doet om zijn maximale lengte te krijgen. En het is voor de beurs beter een tossai van 20 dan van 51 te kopen.....................................

Wim on 24/03/2014 16:49

Hoho kijk toch eens naar al die mooie koi ;) ,en kijk ook eens naar de koi die interkoi rijk is .Het moet ook kunnen om over tosai te praten van 26cm zoals over die van 36cm vind ik ,dat is wat de hobby zo mooi maakt iedereen kan over koi praten duur of niet duur .
Ik merk dikwijls wel dat er weinig mensen zijn die respect hebben voor grote goede koi en hoeveel selecties die al ondergaan hebben .grtjs

paul on 24/03/2014 17:13

@ Jan,
Zeer waarschijnlijk heb je gelijk. Dus beter niet azen op nakomelingen van Lion Queen, tenzij budget een woord is dat je als klant niet kent!

@ Wim,
Er zit ongetwijfeld veel waarheid in uw uitlating hier. Hoe je het ook draait of keert, in vergelijking met de gemiddelde size van Niigata tosai is hier wellicht één of andere vorm van "doping" in het spel, het jammere is alleen dat net als in het wielrennen vele mensen er (indirect) om vragen, vandaar wellicht . . .

@ Paul,
Ook jou kan ik geen ongelijk geven, vooral niet wat betreft de laatste zin van uw reactie. Ervaar min of meer het zelfde gevoel, maar ik denk dat dit vooral met het slijk der aarde te maken heeft.

Martin on 24/03/2014 17:49

En voor het nog wat ingewikkelder te maken :Een goede koi is niet altijd de mooiste .) .

paul on 24/03/2014 18:45

Er worden weer mooie vissen aangeboden. Wat de grote betreft voor zulke jonge vissen zal de toekomst moeten uitwijzen.
Volgens mij heeft Luc heeft nog een nakomeling van Lion Queen te koop (SH-V14-02155).

Jent on 24/03/2014 19:22

Doe mij de Red Tiger tosai maar.... Heb mama gezien... en de tosai die al aangekocht zijn... fantastisch!

Matthijs on 24/03/2014 19:25

Laat maar komen de tossai van 50 cm, geforceerde groei of niet, dit is gewoon mega groot voor zo'n jonge vis.

40 cm is geen uitzondering meer dan is gewoon haalbaar ook in NL onder de juiste omstandigheden. Ik kan het weten want ik heb er zelf ook zitten van 40+ en 8 maanden oud.

Dus zonder "doping" ...

Ray on 24/03/2014 22:18

Zonder doping, daar ben ik het mee eens.
Maximale manipulatie is het, met weinig jaren voor de boeg.
Mijn vraag is dan, hou je eigenlijk van jou koi's ?
Ik kan mij niet inbeelden als je eigenlijk eens wist wat ze met de vissen deden, dat je dat kan goedkeuren.
Hitler had een concentratie kamp, daar werd je zo mager als een plank, dit is de omgekeerde vorm.
Voor mij absoluut niet dieren vriendelijk, of vis vriendelijk.
Ik heb een grafiek gemaakt over natuurlijke en onnatuurlijke benadering, zodat mensen iets meer zouden snappen hoe het eigenlijk zit, ik weet alleen niet of Luc dit zou willen plaatsen.

Marcel D on 25/03/2014 06:53

@Marcel D
Ik vind het zeer ongepast om Hitler erbij te halen als we het over kweken hebben van vissen. Je kan het er mee eens zijn of niet over de manier hoe het gebeurd maar met deze vergelijking sla je volgens mij volledig de plank mis.

Jent on 25/03/2014 07:10

Eerlijk , ik ben toch ook meer onder de indruk van een tosai van 45 cm dan van 35 cm. En inderdaad volgens de gegevens op de site zwemt er nog een showa rond van lion .

Johan on 25/03/2014 07:38

Er zwemmen nog 2 koi rond van Lion Queen, zelfs bewust gekocht verleden jaar omdat ze van Lion Queen afstammen:
SH-V13-1068 en SH-V14-02155


luc on 25/03/2014 08:05

Warm water en flink voer erop noem ik geen doping. Groeihormonen anabole steroïden dat noem ik doping. Denk niet dat ze zoiets gebruiken want dat is veel te duur.

Ray on 25/03/2014 09:02

Het is naar mijn weten de eerste keer dat Momotaro (na jaren van noeste arbeid) de GC titel op de All Japan heeft binnen gehaald. Dit zal enorm veel voor ze betekenen.

hij commercieel oogpunt is het toch logisch dat hij zijn Showa's nu op de voorgrond laat komen.

over het feit dat de koi op zo'n jonge leeftijd al dergelijke afmetingen halen. kunnen wij alleen maar gissen...

stephan on 25/03/2014 09:04

@ Jent
Ik zal de naam weglaten, maar ik verafschuw wel sommige manieren van manipuleren, en die verschillende manieren gebeuren op vele plaatsen.
Het maakt me soms kwaad en dan schrijf je al eens zoiets, maar ik kan jou vertellen dat ik de plank niet mis sla, mijn grafiek zou het aantonen, je mag dan zelf de conclusies trekken in welke omstandigheid jou koi's zwemmen.

Marcel D on 25/03/2014 13:34

Ik voel er weer een stukje primeur aankomen MARCEL ?

paul on 25/03/2014 18:39

Luc, Prachtige vissen. Dat is alles wat ik kan zeggen. Daar hoort ook een zeer goede infrastructuur bij, die ik me helaas niet kan permitteren. Daarom is het gewoon al prachtig om er een CD van te hebben zodat je het is goed kan bekijken. Hier zit vast een wetenschap van jaren en jaren achter. Het zal ook wel veel kosten maar deze koi dealers moeten er ook hard voor werken, laat staan de investeringen die ze moeten maken.

Peter De Clercq on 26/03/2014 20:25