Mijn eerste dagje zit erop.

Mijn eerste dagje zit erop.Ditmaal ben ik dus rechtstreeks naar Osaka gevlogen. Van daaruit neem ik 2 treinen om op mijn bestemming te geraken.

Voor wie het interesseert. Je koopt een ticket in het station tot je eindbestemming, in dit geval Okayama. Je krijgt dan 3 ticketjes, eentje tot aan Shin Osaka, de eerste tussenstop, eentje tot Okayama, en je krijgt nog een ticket om overal tussen de stations door te lopen, een soort pasje...

De eerste trein tot aan shin Osaka noemt de Haruka, de tweede trein tot aan Okayama noemt Nozomi, en dat is de echte Shinkansen. Het duurt in totaal een kleine 2 uur om op je plaats van bestemming aan te komen.

Ik ben om 10 uur s'morgens richting Zaventem vertrokken, en was rond 13.00 in Okayama. In totaal zijn dit 27 uren, en tel daar 8 uur tijdsverschil af, dan zit je met een totale reistijd Arendonk - Okayama van 19 uur...

Er is geen tijd om te dromen, want je vertrekt onnmiddellijk om je werk te doen. Dit gaat richting Momotaro, waar ik de koi uit de mudpond ga bekijken, en ook nog de koi die ik in oktober heb gekocht even checken.

Vermits er op dit ogenblik een show is in Ojiya en een show in Tokio, zijn er dit weekeinde geen kwekers aanwezig en heb ik het ganse domein voor mij alleen. Het probleem is, dat ik morgen de ganse dag gedwongen vrij moet nemen, want de kwekers geven allemaal forfait, het zal dus een kort nieuwsitem worden morgen.

De eerste showa die getoond werd was de showa van Tommy. Gekocht als tosai in april van dit jaar op 31 cm. Nu op haar 15 maanden heeft ze de verdienstelijke lengte bereikt van 52 cm.

De koi waar ik zeer benieuwd naar was, was een persoonlijke keuze, want mijn gevoel zij me dat dit een hele goede zou worden. deze kohaku is ondertussen 69, heeft een zeer sterke body, met veel lengtegroeipotentieel. De huidkwaliteit is meer dan goed. Het kiwa mocht iets beter zijn, maar stoort absoluut niet, en het sashi is mooi ingeklaard. Ik ben hier dik tevreden mee.

Bijkomende vraag: Als je moest kiezen tussen deze kohaku en de andere die getoond wordt op de foto, welke zou dan jou keuze zijn ? Ik ben benieuwd, want het is volgens mij een moeilijke keuze.

Kohaku links
Kohaku rechts

Van de showa met de buffelkop had ik ook veel verwachtingen. Helaas heeft deze een gefronste kieuwflap en heeft ze problemen aan de mond. De eigenaar wil ze laten overkomen, maar ik wil dit eigenlijk niet. Het is echter niet mijn koi, maar mijn advies is neen. Het blijft echter een imposante showa.

Buiten deze azukari was er nog 1 tosai niet uit de mudpond gekomen. En ja, ik heb de foto gezien van de overleden koi, om alle mogelijke bedenkingen weg te nemen. Gelukkig was deze koi nog niet verkocht, en moet ik geen slechte boodschap brengen aan deze klant...Hier wordt meteen nog eens duidelijk welke risico's mudpondkoi inhouden. In dit geval is 50% mislukt...een slechte balans.

De koi die ik in oktober op de veiling gekocht heb, heb ik ook nog even laten bowlen. Het goede nieuws is, dat ze allen tussen de 3-5 cm gegroeid waren, en dit op een goede 6 weken. Niet mis op deze korte tijdspanne. Ik zet ze hier op een rijtje.

sanke SA-V13-1047 57 cm, ze komt van 53 cm.
showa SH-V13-1050 49 cm, ze komt van 45 cm.
maruten sanke SA-V13-1044 57 cm, ze komt van 52 cm.
shwowa SH-V13-1068 54 cm, ze komt van 51 cm.

Even een kleine kanttekening bij deze koi. In plaats van ze in de mudpond te laten, ga ik ze over laten komen, tenzij....er mensen zijn die er iets voor voelen om ze toch een jaar extra mudpond te geven. Ze moeten dan zo snel mogelijk contact met me opnemen, anders worden ze klaargemaakt voor transport. De mudpondkosten bedragen 50 000 yen (± 375 euro) voor het eerste seizoen. (tot november 2014). Wie interesse heeft, mag een hele scherpe en democratische prijs verwachten.

Ik heb nog een filmpje gemaakt van de veilingvissen . Hier zul je nog eventjes moeten wachten tot dinsdag. Dan komen ze te voorschijn.

Als laatste nog een foto van de GC van de All Japan ZNA Koi Show 2013 in Ojiya. Een Dainishi kohaku van 91 cm, eigendom van Mr. Omachi uit Japan. Bovendien won Dainishi ook de Rinyukai Show in Tokio, dus een dubbelslag voor Dainichi vandaag.

Meer afbeeldingen

Reacties

22 reacties tot nog toe

Kohaku rechts,zonder twijfel.

De maruten Sanke ,wat wil je nog meer....?

Tommy moet een goed weekend hebben vermoed ik,mooie Showa!

jack on 16/11/2013 15:03

Ik wil wel even kwijt dat ik mijn bedenkingen heb over het laten zitten van koi in de mudponds ,wie betaald de verliezen ?? Ja juist de klant uiteindelijk .

Ik zou eerlijk willen vragen om nooit niet meer een koi in japan te laten zitten op dealer basis. Voor eigen rekening heb ik geen probleem mee. Zo dat wou ik even kwijt.

Voor de rest bedankt Luc om ons de wereld van deze luxe mede te delen en dan nog rechtstreeks vanuit het verre oosten. Ik volg alles op de voet want het intereseert mij in hart en nieren. Dat zul je al wel weten.

Ik hoop hier eerlijke reacties op te krijgen ! grtjs

paul on 16/11/2013 15:27

A ja en het is moeilijk kiezen als je de werkelijke huidkwaliteit niet kan zien maar als ik toch MOET kiezen dan zal het ook de linkse zijn omdat die het beste lengtegroei laat zien volgens mij ?!

paul on 16/11/2013 15:29

Voor mij zonder twijfel de rechter kohaku

Stephan on 16/11/2013 20:58

Jack, waarom kies jij resoluut voor de kohaku rechts als ik vragen mag (waarvan het laatste hi patroon volgens mij toch iets te ver van de staart ligt), de kohaku links heeft toch een meer evenwichtig patroon en is volgens mij meer beloftevol qua lengtegroei? Is het kiwa van deze laatste dan minder goed misschien zoals Luc schrijft, en is dat voor jou de doorslaggevende factor? Ik zie dat eigenlijk niet zo op het filmpje.
Ik weet het, je moet het mij niet meer zeggen, ik ben nogal een patroonpurist!

Martin on 16/11/2013 21:44

Tja Martin ik kan hier niet op antwoorden.
Het zijn allebei aantrekkelijke Kohaku, Sansai en 69 cm groot.
Daar laat ik het bij.
In Arendonk hebben we het er nog weleens over!

jack on 16/11/2013 22:02

@ Stephan, in verband met de kohaku links en rechts, net dezelfde vraag als gesteld aan Jack. Waarom uw resolute keuze voor de kohaku rechts?

Ik heb al lang gezien dat beide koi jammer genoeg reeds verkocht zijn, want ik had mijn oog op één van beide laten vallen (zonder te weten welke van beide te kiezen), maar meen thans ook begrepen te hebben dat er nog een waterkansje in zit om één van beide toch nog te bemachtigen, gezien de keuzekwestie die hier door Luc wordt aangedragen. Dat doet hij volgens mij niet zomaar!

Martin on 16/11/2013 22:03

Alle gekheid op een stokje, ik vind dat de Momo kohaku rechts een beetje weg heeft van de GC ZNA All Japan Show 2013 in Ojiya.
An omen, let's hope ?!

Martin on 16/11/2013 22:56

Dat is gek, ze waren eerst beide verkocht, nu zijn ze in optie... Ik zie ook een kans Martin! voor jou dan toch, voor mij zijn ze aan de te dure kant... Ik ga trouwens ook voor rechts.

Tom on 16/11/2013 23:34

Waarom dan voor rechts Tom, links heeft toch een veel evenwichtiger patroon en wellicht ook meer potentieel qua lengtegroei?

Ik ga er nog altijd van uit dat één van beide terug vrij zal komen, welke van de twee is moeilijk te voorspellen, vandaar mijn vraag.

Martin on 16/11/2013 23:42

De linkse was begin dit jaar inderdaad verkocht Tom. Toen ik echter in het najaar de rechtse bijkocht, die dezelde prijs had, begon de eigenaar van de linkse te twijfelen, en werd er gevraagd om te vissen live te mogen zien, om dan een beslissing te nemen. Daarom dat ze nu beide even in optie staan totdat de keuze is gemaakt.

luc on 17/11/2013 03:40

hej luc
vraagje, is de chagoi op f.b. de zelfde als die chagoi via de mail?
ik denk het wel,maar ben het filmpje van de mail kwijt!
succes nog in japan!!!!!!

pascal on 17/11/2013 08:01

Martin, begrijp me niet verkeerd, het zijn beide pracht koi en stralen heel veel potentie uit. Ja ik ben het eens dat de linkse meer groeipotentieel heeft. Het patroon is mooi evenwichtig maar er zitten wat oneffenheden aan het kiwa en in de overgang van twee patronen. De vraag is of dit nog goed komt. De linkse is qua body al verder en persoonlijk vind ik het patroon ook evenwicht en tevens spannender. Ik vind het wel mooi als het hi niet helemaal tot aan de laterale lijn strekt en shiroij zichtbaar is aan de zijkant van het patroon. De linkse heeft voor mij meer de uitstraling van een kampioen.

Tom on 17/11/2013 13:50

sorry, twee keer links kan natuurlijk niet...de laatste linkse is eigenlijk de rechtse kant, daar waar de duim links zit....

Tom on 17/11/2013 13:53

Direct rechts, mooier patroon. Vooral het eerste patroon over de kop vind ik mooier.

Ray on 17/11/2013 17:56

Als ik kijk naar het patroon , rechts . ( dus waar men duim .... staat ) . Al denk ik ook dat de linkse groter wordt .
De rest laat ik aan de kenners over.
Bijde knappe Koi

Johan on 17/11/2013 21:29

Spijtig van de showa met probleem aan de mond . Staat die een beetje scheef of is er een vernauwing .
Prachtige vis verder .

Johan on 17/11/2013 21:35

Tot dusver 4 tegen 1 in het voordeel van de rechts afgebeelde kohaku.
Begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Is er dan niemand die zich stoort aan het feit dat het laatste hi-patroon van de rechtse misschien iets te ver van de staart verwijderd is, terwijl het globale hi-patroon van de linkse misschien wat eenvoudiger maar ook evenwichtiger overkomt dan dat van de linkse?
Dit is natuurlijk een louter patroontechnische beoordeling, ik weet ook wel dat er nog andere belangrijke beoordelingselementen zijn, en dan vrees ik dat de rechtse hierbij ook de overhand haalt.

Maar eigenlijk ben ik hier alweer aan het zondigen, want ik had onlangs nog gezworen mij voor lange tijd niet meer in te laten met koibeoordelingen.
Maar ja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan!

Martin on 17/11/2013 21:40

Martin, alle 2 kopen. Probleem opgelost. Ge moet toch wat kohaku's in de vijver hebben he.

MVG Chris

chris on 17/11/2013 21:44

Doe mij ook die rechter maar! En Martin... Je moet je eigen kunde en gevoel volgen! Als jij de linker mooier vindt zal je bij aankoop van de rechter in mijn optiek nooit optimaal genieten van je aankoop! Das mijn mening..

Matthijs on 17/11/2013 22:17

Tja Chris, eenvoudige oplossing die jij suggereert, maar de portemonnee moet ook nog kunnen volgen hé! En met nog enkele andere dure projecten die in de pijplijn zitten . . .
Zou ook wel een ezel willen die geld schijt, want als gepensioneerde is het elke maand opnieuw armoe troef, zeker als koifanaat!

@ Matthijs,
Je weet onderhand toch wel dat ik graag advocaat van de duivel speel en graag mensen uit hun kot lok. Missie hier geslaagd, zou ik zeggen.
Maar zal uiteindelijk in elk geval mijn eigen gevoel volgen hoor.

Martin on 18/11/2013 01:17

Dat weet ik zeker wel Martin... Echter heb ik toch het gevoel dat je de mening van anderen te zwaar laat wegen soms!

Matthijs on 18/11/2013 01:21