Showa Tosai aanbod 2012-2013

Showa Tosai aanbod 2012-2013Zoals ik steeds doe, probeer ik een specialleke te doen voor de klanten die graag komen om tosai koi te kiezen voor een betaalbare prijs.

Dit jaar heb ik iets anders uitgeprobeerd. Ik heb Daisuke gevraagd of er nog interessante tosai waren, en er waren juist showa geselecteerd. Om je een idee te geven van de moeite die er moet gedaan worden om goede tosai te kweken moet je even luisteren. Bij de eerste selectie halen ze alle zwarte koitjes uit de hele kweek. Deze kweek waar ik het vandaag over heb heeft een 35% zwarte visjes opgeleverd, de rest wordt niet gebruikt. Dit was schijnbaar een hoge score.

Dan volgt er een tweede selectie, en dan volgt er een derde selectie, tot je aan het punt bent waar we nu zijn aanbeland zijn, namelijk koitjes tussen de 10-15 cm. Van de ganse groep waren er nog 800 tosai overgebleven, en hieruit heb ik er nu 42 geselecteerd.

Het mooiste is dat ik Daisuke gevraagd heb om voor mij de selectie te doen, zodat ik niet teveel fouten maak bij het selecteren. Nu is dat niet zo gewoon als je denkt dat een kweker zomaar eventjes zijn beste tosai selecteert uit deze reeks om aan mij te verkopen, en ik hoor je al denken...hahahaha, hij zal er de minst goede uit selecteren, maar niets is minder waar, dat garandeer ik je.

Ik ken ook wel iets van tosai selecteren, ondanks het feit dat ik het ontzettend moeilijk vind, maar als ik je vertel dat ik er eentje zelf heb geselecteerd zonder dat hij het zag (wegens telefoon), en dat ik nadien vroeg om er de 11 beste uit te halen, toen was ik verschrikkelijk trots dat mijn koitje er ook nog bij zat. Goe bezig zou Jack zeggen...

Op de vraag hoe ze verder zouden behandeld worden om verder uit te groeien tot jumbo tosai begin volgend jaar, kreeg ik een antwoord dat ik niet helemaal verwachtte, tenminste, ik verschoot hier toch even van. Uit deze 800 worden er nog 2 of 3 selecties doorgevoerd. Eerst worden ze in een 100 ton vijver gedaan op 5 tot 10% voedercapaciteit. Dan wordt het aantal verminderd totdat je nog 100 tosai op 100 000 liter water hebt, of zeg maar 1 kuub per tosai. Denk er nog maar eens goed over na, en besef hoe intens de selectie is om een simpele goede koi te maken, want zo kunnen we het stilaan noemen.

Het voederen gebeurd wel met kleurvoer, maar van eigen produktie. Meer kreeg ik hierover niet te weten. Ik zal Mike van Nedkoi dus moeten vragen om speciaal voor mij kleurvoer te maken voor tosai. Ik zal voldoende publiciteit voor hem maken, dan doet hij het misschien wel gratis, en ik weet dat hij ook mijn nieuwsitems volgt.

Wat betreft het selecteren van de tosai. De hele selectieprocedure duurde 3 volle uren. Er wordt niet gekeken naar de grootte van de koi, dat heeft volgens Daisuke op dit ogenblik geen belang. Het hi is het belangrijkste van de tosai showa, het hi moet zo goed mogelijk zijn. Het sumi is heel veranderlijk en is dus altijd een wispelturig element. De body wordt naar gekeken, maar dan of deze goed is, en geen mankementen vertoont. Alle andere mogelijke minpuntjes wordt in acht genomen zoals motoguru, menkaburi, zwak hi op het uiteinde etc...

Zoals vermeld ga ik deze 42 tosai ook laten opgroeien tijdens de winter in een verwarmde vijver, maar helaas kan ik geen kuub per tosai geven, ik zal het dus met een kleinere vijver moeten doen. Uit deze 40 heb ik de elf beste door Daisuke laten selecteren. Ik zal zeker niet dezelfde resultaten boeken als de Momotaro koi farm, dus verwacht je daar niet aan, maar mijn best zal ik zeker doen. Je mag er van uitgaan dat het de best geselecteerde koi zijn door een professionel tosaikenner uit 800 tosai die reeds 3 maal uitgeselecteerd werden.

Je kan je inschrijven om een koi te selecteren voor de prijs van 225 euro voor de 31 koi of voor 275 euro voor de 11 speciaal door Daisuke geselecteerde koi. Indien er een tosai dood gaat, kan je voor hetzelfde bedrag een andere koi kiezen, of een andere tosai uitkiezen. Dit moet ik helaas zeggen, want het kan gebeuren. De koi moeten opgehaald worden voor 15 april 2013, tenzij anders afgesproken. De koi moeten betaald worden bij activering deelname. Het is trouwens een mooi eindejaarsgeschenk om aan je vrouw te geven....

Een selectiedag kan nog uitgekozen worden, maar vermits dit toch niet ineens kan gecombineerd worden is het mogelijk een afspraak te maken. Ik zal hier echter een speciaal weekend voor openhouden, zodat er een gezellige selectie van kan worden gemaakt. Normaal zal dit medio december zijn.

Wie interesse heeft om een tosai voor volgend jaar aan te kopen, moet me even een mail sturen, die ik zal retourneren. Je krijgt een inschrijvingsbewijs terug, en als de koi aangekomen zijn hou ik je op de hoogte via het dagelijkse nieuwsitem. Ook zal ik dan foto's en filmpjes maken per 5. Het inschrijven kan vanaf vandaag gebeuren, en als de koi op zijn is het natuurlijk gedaan. Er op tijd bijzijn is dan de boodschap. Beslis je om er 5 of meer aan te kopen, dan krijg je een korting van 5%.

Alle showa zijn potentiële jumbo tosai uit de Mako bloedlijn. Het enige dat me nog rest is je het 8 minuten durend filmpje te laten zien van de tosai showa selectie van vandaag.



Reacties

21 reacties tot nog toe

Prachtig! Luc bedankt voor het delen van zoveel filmpjes en verhalen. Zo reizen we toch allemaal met je mee door het land van de rijzende zon..

Arjan on 21/11/2012 18:05

Toch leuk weer,speciaal zeker!
Prijs technisch zeer scherp,uitdaging lijkt mij voor de liefhebber.

jack on 21/11/2012 19:22

Mooi om allemaal te volgen ziet er erg goed uit allemaal.
Mijn vraag Luc doet momotaro dat met iedere dealer het selecteren ?
Goede reis en inkoop nog

Rob on 21/11/2012 19:39

Beste luc
Wat kun je je verhaal weer mooi brengen momotaros beste tossai voor 225 tot 275 dat kan toch niet . Ik ben het vorig jaar met een dealer naar japan geweest en heb toen ook momotaro bezocht. En kennis gemaakt met zijn farm.
De bete tossai worden toch op de veilingen verkocht of zelf gehouden voor een veelvoud van jouw verkoop prijs
Zon visje kost tch zeker niet meer dan e 50 en dat is absoluut niet geen top koi laat staan zijn best tossai.

Ad ruiters on 21/11/2012 21:05

Jawel we hebben er weer een, er staat boven het artikel tosai voor een betaalbare prijs.En wat lezen ze: Topkoi!
Nee,jammer genoeg gaat dat niet voor die prijs. Maar dat weten de meesten hier wel hoor.... pittig kansloos weer!

`jack on 21/11/2012 21:38

Lezen ad er staat geen topkoi maar zijn beste tosai staat er wel Jack

Rob on 21/11/2012 21:59

Pfff......

luc on 21/11/2012 22:36

Leest nergens top of beste,wel betaalbare Koi.dit is toch wat veel mensen willen.
300 euro voor top,tuurlijk kan dat niet en wordt ook niet geschreven. En hoe voelt het Ad ? Even je gal gespuwd en je kan er weer tegen! Typisch forum gelul.

Johan on 21/11/2012 23:36

Een paar nieuwsitems terug zijn de tosai geintroduceerd en er staat duidelijk: "Deze tosai ga ik tijdens de winter in een afzonderlijk verwarmde vijver op laten groeien tot in het voorjaar. Het worden de goedkopere tosai voor de liefhebbers.". Compleet duidelijk voor mij.

Tom on 22/11/2012 08:40

Ik heb weer genoten van de filmpjes,het is plezant om te zien hoe het allemaal in zijn werk gaat daar en ook de info van hoe ze verder opgekweekt worden .Bedankt luc

paul on 22/11/2012 08:43

Super actie Luc ! Zo kunnen mensen met een wat kleiner budget ook nog iets leuks kopen.

TOPKOI ? Met visjes van deze leeftijd neem je toch altijd een gok.

Ennuh 5-10% voer pfff. dat is echt veeeeel, dat had ik niet verwacht.

Ray on 22/11/2012 08:59

Luc ga zo door, ik zie tot nog toe alleen maar hele mooie koi voorbij komen.
laten we niet vergeten dat er ook nog transport, opvang etc. bijkomt en Luc zorgt natuurlijk ook nog voor een stukje groei met alle voerkosten etc.
Al met al geen geld voor deze kwaliteit koi.
Luc heeft al eerder met succes bewezen met zulke series dat er hele mooie koi uit voortkomen.

Verder klopt dat voerpercentage als een bus. Ben zelf bekend met de kweek van zeebaars en dorade. Ook daar zijn de belangrijkste factoren water temperatuur (warm 23 C) en heel veel voer anders groeit er niets.

jelle on 22/11/2012 09:34

heren,
het gaat hier niet om een reactie van een bezoeker van de site maar om het verhaal wat zich heeft afgespeeld om deze tosai te bemachtigen en hoe deze te koop worden aangeboden. inclusief 5 maand in een verwarmd badje.
Laat z'n reactie links liggen en reageer op het feit dat dit zo door Interkoi, Luc, wordt gedeeld met ons.
gr johan

johan frentz on 22/11/2012 10:25

@Johan
Helemaal mee eens Johan.
Wat Luc hier allemaal laat zien en ons mee laat genieten alsof we er live bij zijn is gewoon Top!!!

Jelle on 22/11/2012 12:37

Luc laat je niet van slag brengen... Laat zo een reactie links liggen...Alleen al het feit dat u er bent in Japan kunnen weinigen zeggen van ons!

Ga zo door op uw elan Luc, TOPPIE!!

Knallers van koi dat hier de revue passeren.

@ Johan, de koi is wat mij betreft een knaller!

kurt on 22/11/2012 15:06

er staat volgens mij ook, de beste uit deze selectie!!! Momotaro heeft zijn top tosai allang veilig gesteld, voor 225,- kan en mag je geen top verwachten. Let ook op alle andere kosten van Luc, reis japan, stroomkosten, verwarmen komende winter, voer.....dus denk ik echt dat 225,- erg netjes is!! Al zou het visje maar 25,- kosten voor luc, so what!!! Mag hij ook iets verdienen misschien? Alhoewel ik persoonlijk denk dat dat al geen vetpot zal zijn, mocht hij ze allemaal verkocht krijgen....
Kijk gewoon naar de tosai, en kijk wat je ze zelf waard vindt, en dan zal je voor jezelf een eerlijk oordeel moeten vellen of je iets aankoopt.

Marcel
p.s. luc, kleurvoer voor tosai heb ik wel interesse in hoor ;-)

marcel on 22/11/2012 15:34

Mooi gezegt Marcel, zo denk ik er ook over!!

kurt on 22/11/2012 16:02

Tegenwoordig moeten we blijkbaar allemaal investeren in een gouden schaaltje om onze worden op te wegen.

Liever steek ik dan energie in het genieten van leuke onderwerpen over onze hobby.

De vissen zien er leuk uit en het is een leuk initiatief.


Wim on 23/11/2012 20:31

Ik sta gewoon versteld van al die tosai aanhangers die hier nu spreekwoordelijk en binnenkort misschien ook letterlijk hun duit in het zakje doen.
Ik weet het intussen wel, koi moeten er zijn voor alle budgetten, en daar heb ik respect voot. Maar een pure gok wagen voor 225 of 275 eur per stuk, dan wel een beloftevolle nisai voor 2450 eur of 2950 eur aanschaffen, wat zou op termijn de beste strategie zijn? Ik denk dat ik het weet, en dit is niet uitdagend of uit de hoogte bedoeld.

Mr. Nobody on 23/11/2012 23:22

Hierin heb je 100 procent gelijk,wil je een bepaalde zekerheid koop dan een deftige nisai.de mensen die hier een tosai van kopen doen dit volgens mij om een gokje te wagen.ikzelf meegerekend .normaal zou ik me daar niet meer mee bezighouden,maar het aanbod was zo aantrekkelijk en dat voor een klein prijsje.wat hebben we te verliezen ,doen zou ik zeggen is gewoon leuk om zo'n guppy te zien groeien

Johan on 24/11/2012 09:21

@ mr Nobody,
Dat zou betekenen dat je gecorrigeerd voor voer en rente nu 8 tossai van 275 euro kunnen kopen. En dan zou er eentje als nissai zo goed moeten zijn als de vis van 2500 a 3000 euro. Als ik de tossai zelf zou mogen uitzoeken zou ik de uitdaging aandurven. Even los van het plezier van 8 vissen tegenover 1.

Wim on 27/11/2012 08:56