Voor diegenen die interesse hebben.

Voor diegenen die interesse hebben.De zon begint te schijnen, het water is al niet meer zo koud, de vissen beginnen te bewegen, het koigevoel komt weer boven, en ja, ze krijgen stilaan weer honger.

Zoals ieder jaar doe ik een grote bestelling van probites summer, en vraag ik aan mijn klanten of ze interesse hebben om deze te bestellen voor het gehele seizoen. Op die manier kan ik een mooie prijs aanbieden en kan ik de gehele bestelling in één keer laten afkomen.

Wie dus interesse heeft om Probites Summer te bestellen, stuur me dan een mail, en dan voeg ik deze bij de bestaande bestelling. Het enige nadeel is dat je met minstens 50 kg samen moet afnemen. De produktie is begonnen en de probites summer zal binnenkort geleverd kunnen worden. Voor prijsopgave, stuur me een mail aub.

Nog wat uitleg over Probites:

ProBites is een nieuwe generatie koivoeders, waarbij gebruik gemaakt wordt van de allerbeste kwaliteit grondstoffen en de nieuwste productietechnieken. Daarmee hebben wij bewust en uit ervaring afstand genomen van de inferieure kwaliteit grondstoffen uit de diervoederindustrie die niet alleen risicovolle verontreinigingen kunnen bevatten, maar dikwijls ook te slecht van kwaliteit zijnomvoor Nishikigoi voor lange termijn gezond te blijven.

Bij de ontwikkeling en productie van ProBites zijn wij met een schone “tekentafel” begonnen om een product te ontwikkelen wat voor 100% bedoeld is voor een gezonde en lange levensduur van koi. Hierbij mocht onder geen beding gebruik gemaakt worden van specifieke grondstoffen of nadelige productiemethodes welke gebruikt worden voor het produceren van voer voor consumptievissen. Het gros van de koivoeders op de markt zijn namelijk een variant op of een afgeleide van goedkope bulkpellets welke voor de snelle opkweek van consumptiekarpers gebruikt worden. Meestal zijn het gewone karper opfok pellets waar men achteraf wat extra vitamines aan toevoegt of het zoveelste trendy stofje. In onze ogen zijn dit soort koivoeders ongeschikt voor het gebruik als volwaardig koivoer.

Een goed voorbeeld hiervan is het gebruik van koolhydraten.
Koolhydraten vormen vaak het bulkaandeel in koi pellets en hiervoor wordt dikwijls gebruik gemaakt van goedkope koolhydraten uit de veevoederindustrie zoals tarwemeel, maïsmeel, sojameel, tapiocameel enz. Op zich is er niets mis met het gebruik van koolhydraten in koivoer, vooropgesteld dat dit koolhydraten zijn van hoge kwaliteit en met zo laag mogelijke suikergehaltes. De meeste koivoeders bevatten namelijk koolhydraten met een zeer hoog gehalte aan suikers. Dat we van suiker dik worden is algemeen bekend. Koolhydraten worden in het lichaam omgezet naar suikers voor de energie (verbranding). Het niet gebruikte deel wordt omgezet naar vet, wat zich in onze koi ophoopt in organen en spierweefsel. Dit verschijnsel wordt ook wel “Carbohydrate Overload” genoemd. Gevolgen hiervan zijn o.a.: hoge bloedsuiker, een overwerkte lever en geen eetlust. Dit alles uit zich in een vergrote lever door de overmatige opslag van glucose (suiker) met als gevolg een verminderde leverfunctie.

Deze vetophopingen zijn dus zeer ongezond. Ze vervetten onze koi en kunnen het leven van onze koi jaren bekorten. Het is moeilijk te zeggen hoeveel jaren korter onze koi leven door een overmaat aan ‘snelle’ koolhydraten, maar bij de ontwikkeling van ProBites staat centraal, dat een goed uitgebalanceerd koivoer nooit mag bijdragen aan een verkorte levensduur van onze koi. Koi die in onze gesloten vijversystemen leven hoeven geen topprestaties te leveren die veel energie vereisen. Een snelle toediening van suikers
(glucose) in hun bloed is dus zeer ongewenst. Daarom bevat ProBites uitsluitend koolhydraten met zeer lage suikergehaltes. Dit draagt niet alleen bij aan een gezonder en langer leven van uw koi, maar zorgt gelijk voor een langzame, natuurlijke en efficiënte opname van de voedingsstoffen.

Het grootste deel van de grondstoffen die voor de productie van ProBites gebruikt worden zijn van food kwaliteit. Food kwaliteit wil zoveel zeggen dat deze grondstoffen geschikt zijn voor menselijke consumptie. Dit zijn grondstoffen die onder zeer strenge controle staan en continu aan hoge kwaliteitsnormen zoals GMP en HACCP moeten voldoen. Slechts een klein deel van de grondstoffen zijn specifiek voor de aquatische industrie bedoeld en ook daarvan wordt uitsluitend gebruik gemaakt van de allerbeste kwaliteit.

Reacties

14 reacties tot nog toe

Heel tof zo een idee luc maar hier heb ik nog voldoende ,zal zeker voor volgend jaar zijn dan heb je lekker en vers he .Word er ook spring/autumn besteld ? grtjs

paul on 07/03/2010 09:26

50 kg?
Luc,ik heb geen walvissen in de bak!
Dat krijgen ze in geen jaren op.
Moet wel zeggen,het is top voer!

Gr.Jack

jack on 07/03/2010 10:55

Samen bestellen....

luc on 07/03/2010 10:57

50 kg is ook voor mij iets waar ik jaren mee kan doen.
Zit dan echter wet met de houdbaarheid :-)

Echter zoals Jack al geschreven heeft het is top voer.
groeten Johan Frentz

johan on 07/03/2010 17:59

Indien er mensen zijn die minder dan 50 kg willen bestellen, maar wel met zakken van 10 kg, mogen zich ook aanmelden.

luc on 08/03/2010 08:32

Hallo Luc,

Ik wou het eerst niet doen, maar moet toch even reageren op jouw promotie van PRO BITES.

Dat Pro bites en voorheen frost bites een goed koivoer is, daarover zijn we het we eens.
Echter daarnaast zijn er nog vele andere goede voeders, waarvan vele minder duur.

Maar laten we wel met beide benen op de grond blijven staan; volgens mij is een koi nog steeds een dier en dus is het ook niet verwonderlijk dat koivoer in de diervoedersector geproduceerd wordt.
Ook de gerenommeerde diervoeder producenten werken allen volgens procedures en erkenning en kwaliteitssystemen. En dus met de juist goede grondstoffen, althans in NL en waarschijnlijk ook in België. Er zijn diervoeder producenten die onder andere koivoer produceren, wat onder vele merknamen in heel europa verkocht wordt. Deze bedrijven maken al vele jaren koivoer, doen eigen resurch en ontwilkkeling en keuring en testen in eigen en externe laboratoria.
Als je je daarnaast een beetje verdiept in de samenstelling en prijsvorming van koivoeders zie je rare dingen. Prijzen variëren van enkele euro’s tot €30 per kilo !!!!!!!!!!. Als je dan een beetje op de hoogte bent van de prijzen van de belangrijkste en goede grondstoffen zoals goede vismelen, melen van granen, vitaminen, mineralen, eiwitten en vetten, (spirgulina) dan staan de grondstofkosten in geen verhouding tot de verkoopprijs. Zaken als verpakkingskosten, winstpercentage van producent-groothandel-detailhandel en natuurlijk de naam zijn vele malen meer bepalend voor de prijs dan ze grondstoffen.
Nog maar eens als voorbeeld: goed veevoer (Luc; een koe wordt daar ook gezond oud mee) ligt prijstechnisch verkoop ver onder € 1. Onze koivoeders, zijnde een luxe product, ligt daar heeeeeel ver boven.

Jouw quote “Daarmee hebben wij bewust en uit ervaring afstand genomen van de inferieure kwaliteit grondstoffen uit de diervoederindustrie die niet alleen risicovolle verontreinigingen kunnen bevatten, maar dikwijls ook te slecht van kwaliteit zijn om voor Nishikigoi voor lange termijn gezond te blijven.” Slaat dan ook echt nergens op en is een fabeltje, maar daar geloven we niet meer in.

Ook suggereer je dat de koi minder oud zouden worden door bepaald koivoer. Nu heb ik heb al heel mijn leven honden en die bereiken allen een normale leeftijd, en dat terwijl ze hondenvoer eten Luc, hoe kan dat dan. Immers dat hondenvoer wordt door diervoeder producenten geproduceerd.
Ik weet zeker dat ze minder gezond zouden blijven als ik ze alleen iedere dag de duurste stukken vlees zou voeren van de keurslager.

Wat is nu het moraal van mijn verhaal:
· Luc verkoop pro bites en wil dat graag promoten, daar is niks mis mee, maar dan wel op de juist manier
· Er zijn vele minder bekende en wel goede koivoeders op de markt, die prijstechnisch acceptabel zijn (voorzichtig uitgedrukt)
· Bekende koivoeders zijn erg duur.
· Ik verkoop geen voer en hoef niets te promoten

PS ook ik heb geen walvissen in de vijver die zo even 50 kg wegwerken

kees on 09/03/2010 11:16

Beste Kees..
Zou je eerst even bekend willen maken wie je bent ,want ik heb je een paar keer zien reageren en alleen maar negatief.Als je niets hoeft te promoten waarom dan jou verhaal ,jij mag toch gewoon net als iedereen je eigen merk kopen waar je ook maar wil .Mischien ben je wel een voer producent en zet je dit neer om negatieve reclame te maken ,wie zal het zeggen.

Ben Doorakkers on 09/03/2010 12:30

Hallo Luc,

Ik reageer omdat het me stoort als mensen dingen schrijven en ze niet weten waarover ze het eigenlijk hebben.
Ik ben niet degene die negatief schrijft, maar Jij.
Mijn verhaal benadert de werkelijkheid als daar onjuiste dingen in staan hoor ik dat graag. IK ben echt gee producent van voeder, en verdien daar geen cent mee, echter ken het wereldje beter als menig ander en weet dus waar ik het over heb.

IK stoorde me vooral (nogmaals) aan jouw uitspraak:
"“Daarmee hebben wij bewust en uit ervaring afstand genomen van de inferieure kwaliteit grondstoffen uit de diervoederindustrie die niet alleen risicovolle verontreinigingen kunnen bevatten, maar dikwijls ook te slecht van kwaliteit zijn om voor Nishikigoi voor lange termijn gezond te blijven.”

IK wil gewoon duidelijk verhaal, ook naar andere koiliefhebbers, maar wel eerlijk.

IK heb me in mijn verhaal toch niet negatief heb uitgelaten naar jouw kant toe Luc.

Nogmaals: ik stoor me erg aan hocus pocus verhalen.
IK mis in jouw verhaal dan ook concrete feiten en argumenten waarom mensen pro bites zouden moeten kopen. Het algemeen verhaal over inferieure kwaliteiten van grondstoggen van andere slaat echter nergen op.

Groeten Kees

kees on 09/03/2010 15:53

Beste Kees,
Eerlijk gezegd maak je volgens mij hier vergelijkingen die nergens over gaan.
Om te beginnen:
En dat is zeker niet onbelangrijk: "Frostbites bestaat nog steeds...."
Uiteraard zijn er ook goedkopere voeders waar de koi niet dood van zullen gaan, maar als wij een koi kopen voor een hoop geld willen we wel dat we het maximum qua groei en potentie uit deze koi kunnen halen en daarvoor kopen we dan een voer dat hierbij meehelpt. De overbekende vlokken en goedkope korrels bij het tuincentrum vandaan zullen daar zeker niet aan bijdragen en zullen zeker voor een achteruitgang van onze kwaliteit gaan zorgen.
Natuurlijk zullen de goedkopere soorten voer van HOK, Takazumi en sinds kort StarBites ook voor goede gezonde koi zorgen en sommige zullen bij dit voer zweren en dat is een vrije keuze. Maar om koi voer te gaan vergelijken met voer voor vee ??? Dat gaat natuurlijk nergens over. Veevoer wordt in tonnen tegelijk gemaakt, niet verpakt en per ton of meer verkocht. Ook zal de samenstelling anders zijn dan het koivoer met minder toevoegingen omdat onze koeien het meeste wat ze hier voor nodig hebben uit de vrije natuur halen.(Gras/stro) Uiteraard hangen daar andere prijzen aan dan aan ons koi voer.
Ook ik heb 2 honden en al jaren honden gehad. Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat er wel degelijk verschil zit in hondenvoer net zoals dat zal gelden voor koi voer. En nee, ook ik geef ze niet elke dag vlees van de keurslager maar af en toe is dat best lekker voor ze. Je maakt hier ook weer een rare vergelijking trouwens. Je hangt de leeftijd van een hond aan die van een koi en aan voer??? En hoe weet je dat je honden niet ouder zouden zijn geworden met een ander voer? Dat vind ik trouwens voor geen kanten belangrijk, als ze maar gezond en gelukkig zijn!
Dan nog even over de bekende koi voeders: Uiteraard is een Hikari duurder dan een Takazumi en zelfs dan Probites, transport zal hier een groot deel aan bidragen. Daarentegen brengt het wel een beetje extra dat je met top koi net over die drempel kan brengen net als Frostbites. Een koi die met, noem het budgetvoer, de 65 cm. aantikt zou door het gebruik van Hikari, Frostbites, Probites en andere duurdere voeren best eens over de 75-80 cm. kunnen zijn gegaan, natuurlijk gehouden in die fijne ruime koi vijver met 3000-5000 liter water per koi.

Beste Kees, het is allemaal een kwestie van keuze's maken en dat begrijp ik best, maar dat er geen verschil in zit in duurdere voeren en voeren van € 1,00 geloof ik niet en jij ook niet. Anders zou je je hier niet druk om maken en je koi gewoon bix te eten geven!

O ja, en ik verkoop ook Probites maar voer ook met Saki Hikari en gebruik ook HOK producten dus ik ben niet aan 1 merk gebonden maar heb wel mijn voorkeuren! En deze komen voort uit ervaring.

Met vriendelijke groet,
Ton Janssens

Ton on 09/03/2010 16:05

Jongens,

laat iedereen toch denke en schrijven wat hij/zij wil.
zo lang de verkoper en koper geloven in het product is het toch goed.

ook ik ben van mening dat er zeker verschil zit in het soort voer.
heb nog niet gehoord dat een winnaar van de all japan is opgekweekt met een tuincentrum voer...

Randy

Randy on 09/03/2010 18:44

Hoi Ton,

Gelukking heb ik reactie teweeg gebracht.
Maar je moet mijn 1e reactie lezen als reactie op de promotie van pro bites. Dan begrijp je wellicht ook het vergelijk met hondenvoer en veevoer.
Jij haalt in jouw relaas weer tuincentra voeders en vlokken e.d aan, daar spreek ik niet over.

Zullen we het er maar op houden dan dat in Japan de koi in de mudponds gevoerd worden met danichi of Saki hikari voer... Nou niet toen ik er was in ieder geval.

En wat de reactie van Randy betreft. IK vind dat je in de Kerk mag geloven. Als je hoge prijzen betaald voor koivoer mag je daar wat extra van verwachten.
Daar heb ik zeer mijn twijfels over.

En inderdaad... ieder voert wat ie zelf wil,

GRoeten

Kees on 09/03/2010 19:15

Kees je hebt misschien wel voor een deel gelijk,maar het verhaal over Probites waar jij op reageerde en op Luc zijn site staat is het verkoop verhaal van Mike.

willem on 09/03/2010 19:47

leuke discussie. lijkt wel een waar forum. ik kan alleen maar toevoegen dat probites me zeer tevreden stellen. iemand die stelt ervaring te hebben met koivoeders moet toch m.i. een jaar of tig in de koiscene ervaring hebben. pas na vele jaren eenzelfde voer gebruiken kun je er iets over zeggen tov van een ander voer dat je dan weer vele jaren moet hebben gebruikt....toch? want groei is mooi maar gezondheid tot in lengte van jaren is voor koi nog belangrijker natuurlijk....