The Battle of the experts

The Battle of the expertsHet is door iedereen geweten, Ben is de expert wat betreft het uitzoeken van kwaliteits tosai en nisai. Het is niet alleen geweten, maar Ben bewijst dit ook door telkens tosai op te laten groeien tot ware beauties.

Ik mag me uiterst gelukkig prijzen met kenners zoals Ben en Rini. Beiden hebben een ontzettende kennis van koi, zij het beiden op een totaal andere manier.

Ik vond het echter interessant om nu eens de meningen tegenover elkaar te zetten. Omosako, Brian en zelfs Mike Snaydon kozen de beste shiro utsuri in Japan, waar Ben overigens ook volledig achterstaat nadat hij hem gezien heeft, maar Ben heeft uit de overige ook zijn keuze gemaakt.

Wat is er mooier om deze persoonlijkheden even tegen elkaar af te wegen en hier de evolutie van op te volgen. Naar wie gaat jou keuze, naar Omosako of naar Ben. Ik zal regelmatig updates van de koi op de site zetten, zodat men ze kan opvolgen, en als het tijd is om het nest te verlaten, zullen we een laatste evaluatie van beide koi bespreken, met een stemronde wie er nu de beste tosai heeft uitgekozen.

Dit is Omosako tegen Doorakkers en Jeroen tegen Marc... :)

Om het nog iets makkelijker te maken, heb ik ook nog enkele filmpjes geupload:

battle of the experts_01
battle of the experts_02
battle of the experts_03
battle of the experts_04
battle of the experts_05

Meer afbeeldingen

Reacties

17 reacties tot nog toe

Heel moeilijk dit...

Maar ik zou voor de lichtere shiro zijn gegaan. Qua body oogt deze indrukwekkender, huidkwaliteit oogt heel goed. Ik zie wel wat ginrin, maar dat kan zomaar 'baby-gin' zijn... Iets wat minder in het oog gaat vallen als ze gaat groeien.

Ik heb nu eenmaal leren houden van bredere koi, en wat dat betreft heeft de lichtere koi een voorsprong.

Voeg daar aan toe dat deze mogelijk meer kans heeft op minder sumi en ik ben eruit.

Bens keuze...

Groetjes,

Noëlle on 17/12/2008 20:24

Dan zal ik gelijk dwars gaan liggen en voor de "donkere" utsuri gaan.
Ik zie hier een schitterend patroon onder liggen welke naar mijn mening mooi verdeeld is over de body, motoguru in beide vinnen en een fraai menware patroon. Sommige zullen bang zijn dat deze koi te donker is en dus teveel sumi zal krijgen maar met het groeien zullen deze patronen verder uit elkaar komen te liggen en volgens mij een evenwichtig patroon laten zien. Ook is het nog mogelijk dat sumi op bepaalde plaatsen wegtrekt. Als je op de site van Omosako gaat kijken zie je hier veel voorbeelden van.
Dus ik ga voor de shiro utsuri van foto 1.
mvg
Ton

Ton on 17/12/2008 20:54

een hele moeilijke..heb de vissen beide gezien..
ik ben geneigd om met ben mee te gaan..om de body..maar totaalplaatje geeft mij de omosako..
tevens is mijn mening dat een omosako tosai het beste aangekocht kan worden als het sumi net door begint te breken...net op de schubrand doorkomt..dit heb ik ooit eens ergens gelezen..ga dus vooralsnog voor een nek aan nek race...
met een hele lichte voorkeur voor de sandan..op dit moment..maar Ben kan heel goed vissen groot brengen..dus na de eerste update...

Matthijs on 17/12/2008 21:26

voor de gene die een perfecte motoguru verkiezen doen er verstandig aan een koi te kiezen met nu voledig zwarte borstvinnen

Ben Doorakkers on 17/12/2008 21:39

Ben, geef jou reden eens om deze te kiezen. Waarom en hoe heb je deze uitgepikt, want dat lijkt mij wel heel moeilijk.

hans on 17/12/2008 21:41

allereerst zou ik willen zeggen dat het voor mij nog steeds moeilijk is .maar juist door je keuze,s openlijk te doen en op je muil te durven gaan leer je het meest .
nu is mij visie om niet te proberen een koi te selecteren die op alle vlak goed scoort want dan zaten deze nog in japan .
dus om het makkelijker te maken begin je gewoon bij het begin .
eerst zoek ik een koi die met de body hoog scoort dit is tenslotte het allerbelangrijkste van een koi .dan zeker niet onbelangrijk bij een shiro is natuurlijk de huidkwalitijt het wit moet goed wit zijn dan kijk ik niet naar een perfect patroon nu maar wel een patroon wat er later wel mooi uit kan komen zien .belangrijker vind ik het kleine beetje sumi wat er nu doorkomt dat dit van goede kwalitijt is en een mooie glans bezit .dan een belangrijk gedeelte is een optelsom maken van alle goede dingen en zo de mindere te laten vervagen .
als je op de site van omosako kijkt zie je voldoende koi die niet een perfect motoguru hebben aan een zijde of zelfs helemaal niet .ook zie je patronen die niet zo heel veel zeggen zoals een dambord patroon maar wel sumi van hoge kwaliteit .dus een koi van hoge kwaliteit hoeft niet aan een spoorboekje te voldoen maar zal wel altijd een goede body en huidkwaliteit moeten hebben anders komt deze nergens .met deze laatste gegevens heb ik wel koi grand champion zien worden .daarintegen is een koi die slank is met het perfecte patroon nog nooit eerste geworden .

wel kun je een discussie voeren of je een koi mooi vind of niet dit gaat tenslotte over persoolijke smaak .wat we wel snel eens kunnen worden over een koi is dat een koi een kwaliteits koi is of niet want daar zijn vaste maatstaven voor en die bezit een koi of niet

Ben Doorakkers on 17/12/2008 22:22

De donkere shiro behelst minder risico in beoordelen.
De body vind ik persoonlijk iets beter dan de witte.het oogt of dat deze een iets beter ozutsu heeft,een nadeel is echter dat als het sumi op het odome wat nu nog kage is geheel gaat doorkomen de tekort komingen die de koi daar kan hebben hierdoor geaccentueerd worden ( zwart kleed slank af )
Het onder liggend sumi wat de koi toont kan leiden tot een zeer mooi patroon.
Verder valt me op dat de koi zeer weinig tejima in de voorvinnen toont
Hier door betwijfel ik of het sumi op de body wat nog kage is volledig zal doorkomen.
En het ontbreken van kata sumi versterkt mijn vermoeden.

Dus een groot aantal onzekerheden op de donkere shiro.

Dan de lichte shiro.
Goed Ozutsu (had beter gekunt maar bij zo een jonge tosai is daar weinig over te zeggen.
Zeer goed shiroji,smetteloos wit.
En dan het sumi. De kwaliteit die het kata sumi nu al toont in samenspraak met het houkisumi wat in de voorvinnen zit versterken mijn vermoeden dat deze koi wel eens zeer goed sumi zal gaan vertonen in de toekomst.enigste onzekerheid is het patroon wat zich zl ontwikkelen.
Maar al is het patroon later niet zo aantrekkelijk dan nog denk ik dat deze koi qua body en huid kwaliteit beter uit de verf zal komen dan de donkere shiro.

Dus ga ik voor deze x met Ben mee. (de showa bij harry is een ander verhaal :) )

Willykoieagle on 17/12/2008 22:22

ik hou voorlopig vast aan de 1e keuze van omosake
de keuze van ben lijkt in verhouding te weinig lengtegroei te hebben
body/huidkwaliteit blijven toch de twee belangrijkste punten voor de selectie van tossai

michel

michel (interkoi brakel) on 17/12/2008 22:25

Nou Ben, je zegt eigenlijk zelf dat je de keuze van Omosako de beste vind, en dat jou keuze gewoon de tegenhanger is. Je kan dus nooit op je bek gaan, en ik vind het toch fantastisch hoor hoe je die koi beoordeeld.

Claudia on 18/12/2008 07:26

Even wat uitleg geven bij de benamingen in het Japans:

ozutsu:
het gedeelte van het lichaam dat begint vanaf het einde van de rugvin en stopt bij de staartwortel
odome:
is het gedeelte tussen het laatste patroon en het begin van de staartaanzet.
kata sumi:
het sumi dat zich op de schouders bevind.
houki sumi: bevind zich op de vinnen: "borstel sumi" gestreept sumi, ook hashiri sumi of tejima

Dit om de mensen die de Japanse termen niet machtig zijn te informeren. Trouwens veel informatie over de termen in het Japans kan je vinden op deze link


luc on 18/12/2008 08:11

Als we het toch over een interessante link hebben: wel in het Engels:
www.japan-nishikigoi.org

Overigens is deze site ook verder zeer de moeite waard....

Groet,

Noëlle on 18/12/2008 09:26

Zo vanaf de foto te boordelen is een hele lastige opgave maar ik sluit mij aan bij de keuze van Ben omdat de shiro die Omasako kiest in mijn ogen al een behoorlijk sumiontwikkeling laat zien zeker onderhuids en in onze vijvers zal dit alleen maar meer worden.
De koi van Ben laat ook de meeste motoguru zien wat in mijn ogen ook staat voor stabiele sumiontwikkeling.
Qua body doen ze weinig voor elkaar onder dus dit komt bij beide koi wel goed.
Wat in mijn ogen ook mee speelt is de smaak ,de keuze van Ben oogt het prettigst, kortom keuze 2 voor mij!
Groeten,
Jan Visscher

Jan Visscher on 19/12/2008 11:44

persoonlijk ga ik voor de keuze van Omosako, hoewel de body van de lichte shiro m.i beter is.
maar ervan uitgaande dat het allemaal mooie vissen worden gaat voor mij het patroon meespelen

Geerard on 19/12/2008 18:49

Ik kan een heel eind meegaan in de in mijn ogen zeer goede jurering van Willy, het reeds aanwezige kata sumi is van intense kwaliteit en het shirosji is een stuk verder dan die van de donkere Shiro. Ben geeft terecht aan dat hier bij aanschaf op moet worden gelet. Ook al heeft de shiro keuze van ben dus veel positieve punten op 1 belangrijk punt gaat deze Shiro het verliezen en dat is in mijn ogen op de body. De body lijkt misschien goed maar ik ben bang dat deze shiro gedrongen wordt en een buikje gaat krijgen. De nadruk gaat liggen in het 1e gedeelte van de koi.
Ik ga dus voor de donkere Shiro. Ik hoop wel dat de updates een aantal jaren in beslag gaan nemen, zeker omdat we het over een Shiro hebben.


Joop

zalm on 20/12/2008 22:16

Hallo Luc.
wanneer kunnen we de eerste update verwachten?

Groeten
Wil.

willykoieagle on 23/12/2008 10:45

hoi
ben keuze is nu veruit de beste. ik denk dat hier ook het gevaar in schuilt.
deze koi is nu al zover ontwikkeld dat je over de minpunten heen kijk.
de body is nu ver uit het beste . maar denk er precies zo over als joop .
denk dat dit een korte hoge vis wordt waardoor hij gauw gedrongen lijkt.
als je kijkt naar de vis van omosako. is de body veel minder maar het totaal plaatje beter. huidkwaliteit komt bij beiden goed. waar ik het meest mijn twijfels heb over ben zijn keuze is de kop. vindt het moeilijk om het vanaf de foto te zegen. maar denk dat de kop in de toekomst te kort wordt. als een tosai groter groeit trekt de kop ook iets terug. en wordt dan als de vis volwassen wordt wat stompe en breder. denk dat het gevaar is dat de kop dan te kort wordt.
sorry maar dit is moelijk zo uit te leggen op papier haa haa.
maar beide pracht vissen.dus kort samen gevat de keuze van omosako zal in de toekomst als totaal plaatje beter worden verwacht ik.

john en ans de leur on 18/01/2009 09:48

Ben houdt van korte dikke koppen....haha