Op bezoek bij onze airliftman.

Op bezoek bij onze airliftman.Een uitgekiend systeem, waarbij de airlift functioneert als belangrijkste functie in het ganse systeem, is dit het neusje van de zalm.

Ik mocht de filterkamer niet fotograferen, want die was nog niet volledig af. Vraag me niet wat er niet af was, want de machinekamer zag er gelikt uit. De bakki shower was ondertussen helemaal weggewerkt in de zijwand, en de hele filterkamer was in een superdeluxe jasje gestoken van eikenhout.

Heel veel aandacht is hier gestoken in detail, en het systeem met de airlifts werkt voortreffelijk. De planten, de omranding, het filterhuis, de bamboe achterwand, alles straalt klasse en degelijkheid uit.

De vissen zwemmen ontspannen in de vijver, komen letterlijk uit je hand eten, en zijn volop in ontwikkeling, de ene al beter dan de andere. Herkenbaar zijn de tosai die we verleden jaar geleverd hebben, en die ondertussen volwassen zijn geworden. Vooral Little Lucy en de Oshiba blijken de voortrekkers van hun biotoop te zijn.

Ik herken ze allemaal, de Momotaro, de Sekiguchi die het trouwens voortreffelijk heeft gedaan, de Marudo, de Otsuka…ze passeren allemaal de revue. De bijgevoegde filmpjes laten je mee genieten van deze toch wel voortreffelijke vijver.

De airlift vijver-01
De airlift vijver-02
De airlift vijver-03
De airlift vijver-04
De airlift vijver-05

Meer afbeeldingen

Reacties

11 reacties tot nog toe

Was het niet deze vijver waar ik ook 's mag langsgaan ? :)

Jeroen on 06/07/2011 09:13

Ziet er formidabel uit, Marcel. Stukje vakmanschap.

rini on 06/07/2011 10:11

Wat mij betreft een vijver met voorbeeld functie.
Ziet er super uit allemaal!
Geniet ervan Marcel!

Gr.Jack.

jack on 06/07/2011 10:41

top vijver

patrick on 06/07/2011 11:09

Super vijver. Hele mooie vissen. Lage bezetting.

Als daar niet straks een paar mega grote koi zwemmen dan weet ik het ook niet meer.

super.....

Wim on 06/07/2011 11:55

Voorwaar een parel van een koivijver, Marcel, een project zoals jij alleen - als super doe-het-zelver - dat met veel geduld en liefde voor het vak hebt kunnen realiseren. Hier kunnen vele zogezegde professionele (koi)vijverbouwers meer dan één puntje aan zuigen. Als ik u was, dan zou ik hier onmiddellijk mijn beroep van maken.
En aan de levendigheid en kleurenpracht van de koi te zien, is de waterkwaliteit blijkbaar ook super. Een geheel om duimen vingers van af te likken.
Moet er nog zand . . . euh pardon . . . grote waternavel zijn?

Martin on 06/07/2011 12:47

Machtige vijver... Dito Koi...
Ben dus ook erg benieuwd naar de filtering!

Matthijs on 06/07/2011 20:37

dag marcel.dit is een zeer mooie vijver. veel verstand heb ik niet van koi's. maar de vissen zien er gelukkig uit. ik kom ng wel eens langs als ik mag.

kris on 07/07/2011 21:21

dat is smullen met zo een vijver en koi

ron on 07/07/2011 23:00

Bedankt allemaal voor de leuke reactie's,het is nu wel genieten en dan vooral s'avonds .Goed gefilmd Luc en als alles klaar is mag Jeroen gerust langs komen .
Ja Martin, er mag nog wat grote waternavel komen .Wat betreft de waterkwaliteit zit het momenteel ok ( zolang als het niet te veel regent ) , de belletjes springen kapot zoals spareine, net zoals bij Rini zijne vijver .De grote druppelfilter met 250 liter oesterschelpen en marmerblokjes in de onderste laag ,doen de zuurtegraad iets meer neutraal houden . Doe nu elke dag nog een lepeltje natriumbicarbonaat bij om de ph tussen de 6.9 en 7.1 te houden .Mijn TDS was gisteren 174 ppm met een GH van 6 , KH is niet meetbaar omdat de airliften alle koolzuren wegblazen .Dus 6 maal 18 is 108 , blijft er 68 ppm over , dat noemen ze dan zacht water . Het enige wat ik nog toedien is s'morgens ,s'middags en s'avonds een klein beetje klei .Hopelijk wil Jan Pel mijn vijver testen , wil altijd bijleren , krijg er niet genoeg van . Zit nog met een idee en gedachte om het water nog beter te maken .

Marcel D on 08/07/2011 23:46

mooie vijver zou ik eens mogen komen kijken naar die pracht van een vijver email.: ooms_jelle@hotmail.com
mvg jelle