Het is allemaal geen goud dat blinkt.

Het is allemaal geen goud dat blinkt.Zoals altijd is het een plezier om koi weg te brengen naar een vriend.

Het is niet de eerste maal dat ik er koi naartoe breng, maar hij wil nu niet expliciet in het nieuws verschijnen. Deze bescheidenheid siert hem. Je hebt dan ook het raden wie ik bedoel, maar voor veel ingewijden zal het duidelijk zijn.

Ik heb echter een hectische week, en dus ook weinig tijd. Ik kon het echter niet laten om een aantal koi te bowlen die hier nu geruime tijd zwemmen. Laat ons beginnen met de koi die het assortiment aangevuld hebben. Ik hoef hier weinig woorden aan toe te voegen. Helaas heb ik een foutje gemaakt met het filmen van de showa. Je zult het moeten doen met een filmpje van aankoop. Dit zijn de koi die vanaf vandaag hun nieuwe intrek hebben genomen in hun ruim bemeten vijver van 80 kuub.

kohaku Yamamatsu -1211008
kohaku Momotaro -KO-V12-1123
showa Momotaro -SH-V12-1115

Nu is het allemaal geen goud dat blinkt, integendeel, er zijn ook tegenvallers. Eén grote tegenvaller, en ik moet dit helaas toegeven is de kohaku van Yamatoya met de naam "double face". Voor menig lezer misschien onbekend, maar voor de ingewijden zeker en vast bekend.

Dit was de eerste kohaku, samen met een inazuma kohaku die ik aankocht bij Yamatoya, en ik was er heilig van overtuigd dat dit een geweldige kohaku zou worden. De naam double face had ik haar gegeven omdat het gezicht verdeeld was in een wit en een rood gedeelte. Yamatoya was toen nog een nobele onbekende voor mij, en zelf koop ik er nu in principe niets meer. Waarom, ik zal het je zo dadelijk tonen via de filmpjes, want het is niet de eerste dure koi van hem die zo ontwikkeld.

Bloedmooi vond ik ze toen, maar na enkele jaren in het water van mijn vriend begonnen er zich shimi's te ontwikkelen. Eentje is niet erg, maar honderden is niet om aan te zien. Qua body ziet ze er nog altijd formidabel uit, en ze is ondertussen mooi 75 cm geworden, maar van dichtbij is het niet om aan te zien.

Heb ik me nu vergist ? Oordeel daar zelf maar over. Bij het vertrek in Arendonk zat er geen enkele shimi op. Zit het in de bloedlijn ? Kan je zoiets voorzien ? Feit is dat je dit ook moet tonen, en weet je ook waar de titel op slaat. Het is allemaal geen goud dat blinkt...

Wat is nu het achterliggende verhaal. Mijn vriend zou er graag een goede vijver voor zoeken, want hij vind dat ze niet meer in zijn collectie thuishoort. Ik kan hem geen ongelijk geven...

Ik schrijf daarom dit nieuwsitem met het verzoek voor iemand die een grote jumbo koi wil, met de foutjes die erbij horen, aan te kopen. Indien je deze koi in je bezit wil krijgen, zou je een bedrag moeten bieden via de reacties, of per mail. Ik zal in ieder geval het hoogste geboden bedrag via de reacties meedelen. Wie het hoogste bedrag heeft geboden voor deze avond 8 uur, wordt eigenaar van de koi.

Indien er een bod komt, zal ik ze vrijdag gaan ophalen, bij mij afzonderlijk in een bak zetten tot zaterdag, zodat ze zaterdag kan opgehaald worden. De koi heb ik gezien en is in blakende gezondheid, met shimi en al erbij. Een kans voor iemand die een jumbo in zijn vijver wil. Bovendien zijn de foutjes bijna niet zichtbaar als ze eenmaal in de vijver zwemt.

Stuur mij een mail, en ik zal via de reacties het geboden bedrag kenbaar maken, met of zonder uw naam, zoals je het wil. Je kan ook via de reacties zelf een bedrag plaatsen, maar ik moet een mail met je gegevens ontvangen.

Hier de filmpjes van Double face van bij aankoop tot nu:

double face 2009
double face 2010
double face anno 2013

Na het minder goede nieuws, zijn er natuurlijk ook goede ontwikkelingen en die laat ik ook graag zien, want daar ben ik wel trots mee. Ik laat je daarom enkele koi van mijn vriend zien die nu ongeveer 2 jaar rondzwemmen en geweldig zijn ontwikkeld. Ik ga ze niet omschrijven, maar het eerste filmpje is van bij aankoop, het tweede filmpje is zoals ze gisteren werden gebowld.

Momotaro SA-V9-1036 bij aankoop
Momotaro SA-V9-1036 anno 2013

Momotaro Daishiro bij aankoop
Momotaro Daishiro anno 2013

Momotaro SA V9 1063 bij aankoop
Momotaro SA V9 1063 anno 2013

Sakai SFF 1206005 bij aankoop
Sakai 1206005 anno 2013

Deze mag je toch zeker laten zien of niet ?

En moest er nog iemand twijfelen of ik ook ooit iets doe ? Bekijk dan dit filmpje.


Reacties

22 reacties tot nog toe

Ik heb ondertussen deze morgen de koi voor Sicilië al verstuurd.

luc on 18/04/2013 07:01

Hey jongens het is tof om die kanonnen nog eens terug te zien ,en de yamatoya valt voor mij nogal mee maar geen plaats .grtjs

paul on 18/04/2013 08:02

Tja dat is een minder mooie ontwikkeling van "double face" maar het is een geweldige koi om te zien.
De andere koi's zijn zeer mooi om te zien, dat is een mooie collectie.

Jent on 18/04/2013 08:02

Ik doe een bod van 500 euro. Mail is onderweg luc.

Geerlof on 18/04/2013 08:04

Leeg verschiet je toch hoe diep die vijvers zijn. Een enorm mooie kohaku van yamatoya vind ik toch . Spijtig van de sumi , maar dat kan ik ze vergeven . Aan welk bedrag had ..... Gedacht ( BMW man zullen we hem noemen , dan weet niemand over wie het gaat ).

Johan on 18/04/2013 08:11

Ik heb een bod van 550 euro van J.D. per mail ontvangen.

luc on 18/04/2013 08:24

ge benne goed bezig Luc, mooi schoon, proper maken die vijver.

Het lijkt wel of je het leuk vind

gr johan

johan frentz on 18/04/2013 08:38

Double face was de vis die ik destijds ook dolgraag gehad had... Wat een beul! En nog altijd... Zonde van de shimi!

Verder erg mooi om de vissen van deze klant terug te zien... Herken ze allemaal nog en ben jaloers!

Heb je heeeel toevallig ook nog beelden van mijn favoriet die bij deze klant rondzwemt? De sadazo sanke....

Matthijs on 18/04/2013 10:12

Dit is alles wat ik gefilmd heb Matthijs.

Luc on 18/04/2013 11:19

Oke jammer! Volgende keer dan maar! Ook benieuwd naar de reverse asagi!

Matthijs on 18/04/2013 15:11

Duidelijk het mankement van de Tenka bloedlijn van Yamatoya.
De bloedlijn die hij nu gebruikt heeft dit euvel niet.(koharu 2)
Wel een nog betere huidkwaliteit!
En met het gebruik van SFF Kohaku ouderdieren ook een mega groei vermogen.
Blijft voor mij persoonlijk een van de allerbeste Kohaku kwekers,
doodzonde dat hij er binnenkort waarschijnlijk echt mee stopt.

Zien er goed uit Martin,zelfs Daishiro gaat weer goed!

jack on 18/04/2013 18:25

Die gaat nog 20 jaar door Jack. Die truck gebruikt hij al 6 jaar voor zover ik me kan herinneren.

Ik heb toch een groot zwak voor Taniguchi wat betreft kohaku. Bekijk deze evolutie van de koi van Martin, die ik terug over heb gekocht. Grandioze kohaku.

en zo zag ze eruit bij aankoop

luc on 18/04/2013 20:01

Wow wat een body ontwikkeld deze topper!
De Hi platen lijken toch echt te scheiden op de flank.

Martin toch....ik snap er niets van!
Vraag me af wat je mist,lengte in de koi of toch geduld ?!

Voor een hoop mensen is dit type Kohaku een droom in de vijver.

jack on 18/04/2013 21:58

Eerst en vooral proficiat met de drie aankopen, voor mij de krenten uit alle vissen bij Interkoi, gewoonweg prachtig en goed gekocht. Ik kan het ook niet snappen waarom je de Taniguchi kohaku verkoopt, die patronen gaan nog mooi uit elkaar, super mooie koi. Smaken verschillen nu eenmaal, ik zou de sanke wegdoen, bij deze vis krijg ik gene kijk of iets van gevoel bij, te torpedo voor mij. Ja de rest heb ik al gezien, super collectie man, niet normaal wat je allemaal hebt zwemmen. Volgens mij zit je nu de god ganse dag op de vijverrand, Martin de soep is koud, ja ik kom ha ha ha.

Marcel D on 18/04/2013 23:25

@ Johan,
Om heel eerlijk te zijn, die BMW man had gedacht aan 5000 € . . . maar zal van een kale reis thuiskomen vrees ik.

@ Matthijs,
Tja, achteraf gezien had ik liever gehad dat jij Double Face had gekocht.
En die prachtige sadazo sanke (Hiroi Koi Farm) uit mijn beginperiode, ik heb er nog altijd hartzeer van als ik er aan terugdenk, maar ook hierop is de titel van dit nieuwsitem van toepassing, nog meer dan op Double Face trouwens. Noodgedwongen heb ik deze vorige zomer, na een lange lijdensweg, in samenspraak met mijn koidokter naar de eeuwige jachtvelden moeten helpen als gevolg van een verschrikkelijk abces op de onderkaak, mettertijd zwaar uitpuilende ogen en op de duur ook buikwaterzucht. Niets hielp nog, waarschijnlijk een ernstig inwendig probleem . . . jammer maar helaas. But that's koi life too!

De reverse asagi daarentegen doet het uitstekend en is intussen flink gegroeid, is zonder enige twijfel de sterkste vis in mijn vijver (nog nooit moeten scheppen of behandelen, schuurt of springt amper bij parasietenplagen, ongelooflijk tegenover de kennelijk zwakkere go-sanke). Alleen jammer dat de licht roestbruine zone in het algemeen en ter hoogte van de kiewplaten in het bijzonder wat te donker geworden is.
Maar de huidkwaliteit en het blauw op haar rug zijn nog altijd gewoon adembenemend.

@ Jack,
Heb zelf ook altijd gedacht dat het shimi probleem op Double Face aan de bloedlijn te wijten was, en niet aan de waterparameters van mijn vijver. Eigenlijk toch onvergeeflijk voor een befaamde kohakukweker als Yamatoya, niet! Ben het dan ook totaal niet met u eens dat hij één van de allerbeste kohakukwekers zou zijn, wel integendeel.

@ Luc,
Mij niet te veel plagen door te pochen met het terug overkopen van mijn Taniguchi kohaku hé. Ik word zo al genoeg in mijn hemd gezet door de reacties ter zake van Jack en Marcel D, maar onterecht zoals achteraf zal blijken.

@ Jack en Marcel D, ivm. de Taniguchi kohaku,
Ik vrees dat jullie beiden str... in de ogen hebben, echt waar. Persoonlijk ben ik haast overtuigd van het tegendeel van wat jullie menen te zien naar toekomstige ontwikkeling toe.
Wat ik in deze mis Jack? Vooral geld in dit soort deals, begrijp je!
Welke sanke bedoel je Marcel? Ik vermoed de Momo vijfstapper, echter geen sprake van om deze kanjer weg te doen. Deze moet inderdaad nog volop aan body winnen, dat ben ik met je eens, maar vergeet niet dat het een Momotaro is. We zullen mekaar binnen enkele jaren hierover nog eens spreken.

Martin on 19/04/2013 01:07

Martin er zijn ook koi die van de Tenka lijn afstammen en die dit minder of geheel niet hebben.
Ik vermoed dat u ook te weinig Yamatoya ziet om direct te zeggen dat u deze kweker niet goed vind.
En aangaande de toekomst van de Taniquichi,we zullen zien!

jack on 19/04/2013 07:33

Mooie tegengestelde meningen, die met wederzijds respect beantwoord worden, zo zie ik het het liefst.

Wat betreft Tenka kan ik Jack bijtreden. Ik kan me niet herinneren of Shiba Sakura van Tenka of Koharu 2 was, maar dit was ook een Yamatoya, en een echte schoonheid. Ik apprecieer Yamatoya als kohaku kweker, en kan niets aan zijn klasse afdoen. De man zelf echter is dubbel. Ik heb er meer dan eens de strijd mee aangegaan, en soms ging het goed, soms ging het minder goed. Hij is echter een goede vriend van Tjaard, wat ik ook kan begrijpen. Laat Tjaard dan ook maar de verkoper van Yamatoya koi zijn, dan zal ik Taniguchi wel in mijn assortiment opnemen.

Voor mij is de Taniguchi kohaku een echte meerwaarde. Dat je niet op deze koi valt, is een persoonlijke kwestie, maar toen ik ze gisteren in de bowl zag verschijnen, met een huidkwaliteit om je vingers van af te likken, was ik onmiddellijk gewonnen.

Het patroon zal me worst wezen, want ga ze maar zoeken met een evenwichtig patroon zoals deze. Als ik meedoe aan de Shinkokai show, en de maatvoering is goed, dan zet ik deze zeker in.

Voor mij hoeft ze trouwens geen 90 cm te worden. Ik ben al blij als deze 75 cm wordt, want dan is ze haar geld niet alleen dubbel en dik waard, dan is ze bijna onbetaalbaar.

Zonde dat ze bij mij moet zwemmen, want haar vooruitgang is minder te stimuleren. Een vijver met ballen zou een geweldige optie zijn, want dit is één van de beste kohaku die nu bij mij rondzwemt. Het is zoals ze het in Japan zeggen Martin, en ik weet hoeveel pijn het doet....thank you...

luc on 19/04/2013 08:56

Begrijp ik Martin... Moet wel zeggen dat de bouw van double face nog steeds woest is... Blijft ondanks al de shimi wel een vis met een krachtige uitstraling!

Wat betreft de sadazo... Dat wist ik niet sorry for asking! Was voor mij de mooiste sanke die Luc ooit gehad heeft...

Matthijs on 19/04/2013 12:52

@ Jack,
Wat Yamatoya betreft: bij nader inzien denk ik je gelijk te moeten geven.

@ Luc,
Ondanks alle Taniguchi rethoriek, terecht of onterecht, dat laat ik hier in het midden, doet het bij mij voorlopig helemaal geen pijn. Dat zal misschien anders zijn mocht ze prijswinnaar worden in haar categorie bij eventuele inzet op de Shinkokai Show, maar ik denk dat ik van deze emotionele opdoffer zal gespaard blijven . . .

@ Matthijs,
Gegeven uw visie omtrent Double Face, begrijp ik niet waarom je gisteren dan ook niet fors meer dan 550 € geboden hebt :-). Het zou de pijn voor mij flink verlicht hebben . . .

En wat de sadazo sanke betreft: no sorry for asking!
Samen met Luc ben ik er niet te berooid voor om in alle openheid ook de sporadische tegenvallers, die trouwens onlosmakelijk met de hobby verbonden zijn, met geestesgenoten te delen. Eerlijkheid duurt het langst, niet!

Martin on 19/04/2013 16:21

Martin, ik begrijp ook niet goed waarom er niet meer geboden werd dat 550. Ik had nooit gedacht dat ik met dit bod eigenaar geworden ben van deze toch wel imposante verschijning . Ondanks de spots is het toch een prachtexemplaar . Je mag gerust zijn ik zal ze goed verzorgen .

Xxx on 19/04/2013 17:42

tja ik kom al heel wat jaartjes bij tjaard,en heb al heel wat kois van yamatoya gezien.voor mij een van de beste kohaku kweker die er is!
maar ik weet weer minder van taniguchi als de meeste van jullie. ook top kois hoor!
je kunt als dealer geen band opbouwen met 15 kwekers,kies n paar goede waar je vertrouwen in hebt!!! en dat doet luc prima!!!
erg mooie nieuwe aankopen martin,mag je erg trots op zijn!!!!!

pascal on 19/04/2013 19:42

Tja, dit is de wet van Murphy ten voeten uit. Zoiets zal je in de regel slechts meemaken met één van uw allerbeste koi (qua body, huidkwaliteit, uitstraling), waardoor de storende imperfectie des te sterker tot uiting komt. En met deze is het niet anders.

Maar ondanks alles, het is je gegund, Mister Xxx.
Het is natuurlijk altijd te weinig geld in zo'n geval, zeker als je vergelijkt met de aankoopprijs. En dan zwijg ik nog over de emotionele kant van de zaak. Het is voor mij echter al een hele troost te vernemen dat ze in een goede vijver terechtkomt en goed zal verzorgd worden.

Ten slotte: aan al de mensen die hierboven lovende woorden over hadden voor mijn nieuwe aanwinsten, mijn wel gemeende dank. Het geeft de koiliefhebber weer nieuwe moed!

Martin on 20/04/2013 00:31