De vijver van Theo.

De vijver van Theo.De vijver die ik vandaag toon, is de eerste van dit jaar. Ik hoop er in de loop van het jaar nog enige andere te mogen tonen, zodat iedereen kan meegenieten.

Wel moet ik even meedelen dat deze vijver niet uit mijn klantenkring komt, maar van iemand die pas is begonnen met de koihobby. Het verhaal was lang en indrukwekkend, wat ik niet volledig in het nieuwsitem wil laten verschijnen. In grote lijnen is dit de uitleg van de werking van de vijver van Theo.

Langs deze weg wil ik U danken voor de fijne nieuwsartikels die ik elke dag weer kan vinden op uw site.
In september 2012 ben ik gestart met het houden van koi's. 
 
Mijn aangelegde koivijver van 22m³ werd voorzien van een Kinshi beadfilter met een voorfilter van Kinshi. Voor de beadfilter werd een pentair whisperflo pomp geplaatst.
 
Er werden 2 bodemdrains voorzien waarvan 1 in het diepe gedeelte ± 1.80 cm diep en 1 in het minder diepe gedeelte ± 1 meter. Verder werd er een oppervlakte skimmer voorzien. Dus 3 leidingen komen alle 3 aan in de voorfilter. Er is 1 retour naar de vijver en 1 retour naar de waterval die in een plantenfilter komt.
 
Ik spoel momentteel mijn filter met kraantjeswater ± 1.5 m³ per week in de zomer en ± 1m³ op de 2 weken in de winterperiode.
 
Er werd in de winter een overkapping voorzien met carbonaatplaten waardoor de temperatuur in de winter steeds rond de 8° is gebleven. Hierdoor heb ik een rustige winter gehad zonder zorgen. De waardes van het water zitten steeds ok.
 
Standaardwaarden kraantjeswater:
kh rond de 5
gh waarde rond de 7a8
geen nitraat en ammoniak.
 
Graag zou ik willen groeien in mijn hobby en  het aantal koi's verminderen, maar de kwaliteit verhogen. Beter 1 goede nieuwe koi dan  2 mindere.


Voor zover ik begrepen heb van Theo zitten er in de vijver momenteel een 27 koi, en wat ik via het filmpje kan zien zwemmen ze goed rond. De koi kan ik zelf niet beoordelen, vermits deze niet van mij komen, en ik via een filmpje zoals dit geen oordeel kan vellen.

Mijn persoonlijke mening doet niets ter zake, maar wij staan ervoor bekend dat we niet te veel koi in de vijver willen, maar wel een bepaalde kwaliteit en van een bepaalde grootte. Ook zijn wij voorstander om koi aan te kopen die een bepaalde ontwikkeling kunnen doormaken, en als je in een vijver zoals deze 9-13 jumbo hebt rondzwemmen, dan is de koibelevenis van een speciale dimensie.

Alles heeft echter te maken met je eigen wensen, en er zijn ook veel mensen die op een andere manier kunnen genieten van hun koi. De wens van Theo om het aantal koi te verminderen en de kwaliteit te verhogen leunt sterk aan bij onze doelstellingen. Alleen moet je je wel bewust zijn dat de aankoop van goede koi, gepaard gaat met een serieuze financiële aderlating.

Prachtig zou het zijn om hier een aantal nisai met potentie te laten opgroeien, waarvan 80% go sanke, en daarnaast een kleine keuze van een andere soort. Een mix van vele soorten, is een beginnersprobleem dat iedereen heeft doorlopen. Eenmaal serieus gebeten van het koivirus, zal men automatisch overstappen naar de gosanke groep, met in de hoofdrol kohaku - showa en sanke, met als buitenstaander een mooie shiro, aangevuld met 1 of 2 eenkleurige koi.

Ik zou zeggen: geniet van je koi en van je mooie vijver Theo....



Meer afbeeldingen

Reacties

22 reacties tot nog toe

Prachtige Koivijver netjes gedaan lijkt veel meer dan 22 KUB
Had ook graag het filtersysteem willen zien

Rob on 04/04/2013 08:39

Ziet er goed uit Theo, en met de doelstelling welke je jezelf hebt gesteld ben je bij Interkoi aan het goede adres.

wat is de lengte en breedte van je vijver?

succes met de upgrade van je koi.

stephan on 04/04/2013 09:07

Zo Luc, volgende week zit je alweer in het land van de rijzende zon. welke kwekers staan er op je lijstje om te bezoeken? bekend is dat je de veiling bij Momotaro gaat bijwonen. verder hoge kwaliteit tosai en nisai?

stephan on 04/04/2013 09:11

Zeker niet mis, er zitten al serieuze visjes in .Maar dat spoelen van de filter met kraantjeswater, dat zal wel een typfout zijn zeker.

johan on 04/04/2013 09:18

Zoals reeds verscheidende keren vermeld, wil ik in principe nog maar een 3-tal kwekers in mijn vijvers. Momotaro en Taniguchi behoren tot mijn 2 belangrijkste, en daarnaast heb ik een groot zwak voor de betere Takigawa. Bloedeerlijk, maar niet van de makkelijkste en goedkoopste voor de betere koi, maar een mens uit de duizend, net zoals Daisuke en Taniguchi San. Dit gevoel heb ik niet bij alle kwekers...

luc on 04/04/2013 09:31

Doet me denken aan die lange vijver die ook ooit in het nieuws heeft gestaan. Als je naar het nieuws gaat en dan archief, en dan klanten en hun vijver en dan "de shiro en showa naar huis gebracht". Je kan ook dat mooie filmpje nog zien op youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=_7Kx9OLv2Fc

marc on 04/04/2013 09:38

Dat Momotaro en Taniguchi je twee belangrijkste kwekers zijn was me duidelijk. was alleen benieuwd of je beide kwekers ging bezoeken volgende week en welke aankopen je gepland had, tosai, nisai of ...

stephan on 04/04/2013 09:46

Ik heb afspraken gemaakt met Taniguchi en uiteraard bij Momotaro. Taniguchi zou voor mij een groot aantal Jumbo tosai selecteren die in de mudpond kunnen verblijven. Ik weet nog niet of er ook nog naar huis laat komen.

Bij Momotaro heb ik een aantal biedingen op de veilingkoi. Hopelijk kan ik er daar een paar aankopen, deze laat ik het liefst in de mudpond.

Daarnaast zou er voor mij een aantal jumbo tosai geselecteerd worden, vooral sanke en showa, waarvan het de bedoeling is dat ze naar huis komen.

Takigawa probeer ik mee te nemen, maar is geen zekerheid. Dat is tenminste de bedoeling, maar....

luc on 04/04/2013 11:06

Dat was even verschieten deze morgen! De vijver van Theo.
Luc had mij wel gevraagd of hij de beelden mocht gebruiken maar ik had nooit verwacht dat dit al zo snel zou verschijnen. Dit is toch wel even genieten. Ik ben inderdaad pas gestart in de herst van 2011 ( en niet 2012 - typfoutje ). Het is een verhaal met vallen en opstaan. Gelukkig kan veel leren via andere koi vrienden. Ik probeer dan ook het beste eruit te halen. Door elke dag op deze prachtige site te kijken krijg je natuurlijk GRATIS heel wat informatie van mensen die er iets van weten en ook nog eens een HART hebben voor de hobby. Dank je wel LUC. We spreken af na je JAPAN reis.
Mensen kunnen mij steeds contacteren via mijn mail adres. Ik zou het fijn vinden wanneer meerdere koivrienden mij zouden contacteren. Voor vragen of mijn vijver of andere leuke koidingen.
Mijn mailadres: theo.craenen@gmail.com

Theo Craenen on 04/04/2013 11:25

Prachtige vijver Theo. Vallen en opstaan doen we allemaal. De volhouders blijven over. Je bent op een goed adres terechtgekomen, niet goedkoop misschien, maar wel veel meer te bieden.

john on 04/04/2013 12:44

Hey theo altijd tof om eens andere vijvers te mogen bekijken ,er zitten toch al mooie koi in rond te zwemmen zie ik maar als je er een paar wegdoet en dan meer toekomstgericht koopt dan zal de vijver NOG meer een magneet voor jou zijn .Jij zal zeker een zwemmend juweel vinden die bij jou past en daardoor die koi een naam geven zodat ie voor jou iets speciaal betekend .
Jij zal ook wel begrepen hebben dat wanneer je een koi koopt met toekomst en deze positief evolueerd dat je daar dan extra van geniet ,en vooral omdat iedereen op zijn eigen manier naar de gekochte koi kijkt .
Interkoi Arendonk is voor mij een ogenopener geweest (en nog) omdat de prijs/kwaliteit gewoon loepzuiver is ,de gezelligheid is altijd aanwezig en de aankoopverplichting is nihil .Ik kom je zeker nog wel eens tegen daar hihi .grtjs

paul on 04/04/2013 15:24

prachtige vijver theo

rudy on 04/04/2013 16:30

Afmetingen vijver:
Het eerste gedeelte ( plantenfilter )
2.2 meter lengte x 1 meter diep x 1.48 breed = 3.25 m³
In de plantenfilter werden uitsluitend witte irissen voorzien rechtstreeks in lava.
Helaas niet zoals luc gehoopt had in aparte bakken maar rechtstreeks in de lava.

Daarna loopt deze over naar de eigenlijke vijver 4.5 meter x 1 x 1.48 = 6.66 m³ voorzien van 1 bodemdrain.

Dan het diepere gedeelte 4 meter x 1.75 x 1.48 = 10.36 m³
voorzien van 1 bodemdrain.
om dan te eindigen bij het terras 2.45 meter x 1 x 1.48 = 3. 62 m³
voorzien van 1 oppervlakte skimmer.

Is dus een totaal van bijna 24m³.
Waarom de vijver niet volledig op diepte van +- 1.75cm of dieper voorzien werd is een heel verhaal. Kort gezegd het heeft te maken met afspraken van vijverbouwers die het niet altijd even serieus nemen.

De 3 leidingen komen aan in de voorfilter. Wekelijks worden de leidingen gespoeld door de schuifklep open te trekken. HELAAS hebben ze enkel maar een schuifklep geplaatst op de leiding van het diepste gedeelte.
Ik weet dus niet of de 2de leiding voldoende gespoeld wordt en of dit een probleem gaat geven.

De voorfilter vangt het grootste vuil op. Gewoon wekelijks het vuil eruit nemen of wegspoelen naar de riolering.

De dompel uv amelgaan lamp werd voorzien in de bodem van de voorfilter.
De vijver is natuurlijk ook voorzien van een schotel voor voldoende zuurstof in het water.

Tussen voorfilter en beadfilter staat mijn whisperflo pentair pomp die helaas niet regelbaar is in de winterperiode.

Beadfilter regelmatig blowen / spoelen en water afvoeren naar riolering.

De vijver weer terug bijvullen met kraantjeswater en klaar is kees.
Eigenlijk een zeer eenvoudig systeem dat voorlopig goed werkt.

Rob geef me jou mailadres en ik zal een aantal fotos doorsturen van het filtersysteem.


theo on 04/04/2013 16:43

Ok dat is robpunte@hetnet.nl
Gr Rob

Rob on 04/04/2013 17:03

foto's kan je ook hiernaartoe sturen Theo, dan zet ik ze er wel bij, is zo geflikt.

luc on 04/04/2013 17:25

De foto's van het filtersysteem zijn toegevoegd.

luc on 04/04/2013 17:52

Dit is een mooie strakke vijver
Ik vraag me wel af waarom niet breder gemaakt?

Jent on 04/04/2013 19:22

erg mooi theo,mag je trots op zijn!!!!!!!!!!

pascal on 04/04/2013 19:38

Luc ik ben benieuwd naar de veiling bij Momotaro, ik ben aan het sparen ;)

johan on 04/04/2013 21:24

There's a new kid in town!
En blijkbaar niet de eerste de beste, te oordelen althans naar de vijver met speciaal design, de indrukwekkende filterinstallatie en dito verzameling koi. Hier en daar misschien wat zaken die beter gekund hadden zoals je zelf zegt Theo, maar wie van ons kan of durft beweren dat bij hem alles tiptop in orde is en feilloos werkt?

Elk vijversysteem heeft zijn eigen mogelijkheden, kenmerken en beperkingen, en het absoluut optimale bestaat in deze volgens mij niet.
De essentie van de koihobby bestaat er juist in om binnen dat kunstmatig en beperkt systeem je koi zo goed mogelijk te laten gedijen, dat is de grote uitdaging. Maar te oordelen naar uw intenties ben je kennelijk wel op de goede weg, te meer daar je nu ook de weg naar Interkoi gevonden hebt. Proficiat met de ingeslagen weg, je zult er geen spijt van krijgen.

Welcome to the family, zou ik zeggen. Ik kijk er nu al naar uit om je binnenkort op een zaterdagnamiddag eens in Arendonk te ontmoeten, dan kunnen we daar nog wel wat vijverboompjes opzetten, al zal de tijd daarvoor telkens te kort uitvallen, dat weet ik nu al . . . :-)

Martin on 04/04/2013 22:24

Allemaal netjes afgewerkt Theo, de verslaving gaat alleen maar groter worden. Veel vuil in een leiding is absoluut niet bevordelijk, probeer dat naar de toekomst maar te veranderen, er verzameld meer dan je denkt.

Marcel D on 04/04/2013 22:25

Beste Theo
Ik ben van plan om mijn vijver uit te breiden.
Ik zie dat jou vijver filtering in de grond is ingebouwd.
is het misschien mogelijk om eens te komen zien hoe het juist is opgebouwd?
Mijn mail adres is frank.van.gorp2@telenet.be

Van Gorp Frank on 09/04/2013 18:22